Terugblik startup De Nieuwe Gevers

Quarterly Reflect Q2 ‘22

Geschreven door Juul van De Nieuwe Gevers | 11 juli 2022

Even stilstaan en terugkijken. 

We staan aan het einde van een kwartaal altijd graag even stil bij onze hoogtepunten, resultaten en learnings van de afgelopen maanden. Zo kunnen we het volgend kwartaal nog beter doen. Veel leesplezier!

 

Ons kwartaal in cijfers📊

 

Meer professionals en matches in 2 kwartalen dan in heel vorig jaar.

 

We beginnen deze kwartaalblog met een knaller. Want deze afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden. Vorig jaar hebben 2221 professionals zich aangemeld. Dit jaar zijn dat er al 2603. En na 354 matches vorig jaar, staat de teller nu al op 513. 

 

Winst. Het was leuk zolang het duurde.

We kunnen er niet omheen. De rode cijfers zijn weer terug. Maar dit is niet gelijk slecht nieuws. Sterker nog, we draaien onder de streep verlies omdat we ervoor kiezen veel te investeren in het platform, ons team en onze diensten. Zo hebben we de afgelopen maanden flink geïnvesteerd in marketing voor professionals en het uitbreiden van onze interne hulp aan organisaties. Hierdoor is onze burnrate op dit moment dus hoger dan onze omzet, maar met een goede reden.

Met het geld dat we nu terug in ons bedrijf stoppen, kunnen we uiteindelijk onze organisaties beter ondersteunen, sneller professionals vinden en meer waarde leveren voor die professionals. Hierdoor blijft een hoger percentage professionals en organisaties bij ons, wat deze investering de moeite waard maakt! Welke strategieën & tactieken we hiervoor gaan ontplooien willen we delen in onze volgende Quarterly Reflect!

 

DNG nieuwtjes☀️

Voor alles een eerste keer: een DNG webinar.

Als platform dat draait om het delen van kennis, willen we natuurlijk ook ons eigen steentje bijdragen door het delen van kennis. Daarom organiseerden we afgelopen kwartaal ons eerste (gratis) webinar: 'Kleine stichting, grote naamsbekendheid'. 

Chrisje Kuijlaars, onze organisatie contentmarketeer, deelde haar kennis over naamsbekendheid en haar kijk hierop. Met haar quick tips konden deelnemers gelijk uit de voeten. Juul praatte als host de verschillende onderdelen aan elkaar en Pim hield tijdens dit webinar de inbox, chat en techniek in de gaten. 

Als kers op de taart beantwoordde Brecht Janssen (van o.a. Cliniclowns, Longfonds en UAF) nog een aantal interessante vragen.

Aan alle positieve reacties te lezen was deze eerste editie een groot succes. Aan alle kijkers: bedankt voor jullie aandacht en enthousiasme. Dit smaakt naar meer!

 

Startup Meets Performance Cycle

We vinden de ontwikkeling van onze collega’s belangrijk. Daarom besloten we onze ‘Performance Cycles’ naar het volgende niveau te tillen (lees: we hadden nog niets op het gebied van performance cycles). Je kent ze waarschijnlijk wel. Een teamlid stelt in overleg met zijn of haar manager jaarlijkse doelen op, of krijgt deze opgelegd. Hier wordt aan het eind van het jaar weer op gereflecteerd. Bekende aanpak toch? Maar na wat rondvragen kwamen we erachter dat dit jaarlijkse moment voor onze mensen vaker voelt als een ver-oordelingsgesprek. Het is namelijk veel terugkijken op wat niet gelukt is, in plaats van vooruitkijken hoe we de kans kunnen verhogen dat het de volgende keer wél lukt.

 

Daarom hebben wij besloten het anders aan te pakken. Vanaf nu werken we met “Het Goede Gesprek”. In plaats van een jaarlijks moment, vindt dit goede gesprek één keer per kwartaal plaats. Zo kan iedereen nog sneller stappen maken en kunnen we elkaar vaker vertellen waarom we zo trots zijn of waar kansen liggen. Het is een moment van reflectie, maar ook vooral van vooruitkijken. Iets wat beter past bij ons karakter. Optimistisch en ambitieus. Vanaf nu heeft iedereen dus 4 vaste momenten in het jaar waarin besproken wordt hoe iemand zichzelf kan ontwikkelen en nog beter kan worden in zijn/haar vakgebied. We hebben vorige weken onze eerste cycles doorlopen. En dat is, als ik mijn collega’s moet geloven, goed bevallen!

Meer mentoren = meer groei.

Wij hebben eigenlijk altijd enorm goede mentoren om onszelf heen verzameld. Oud collega’s, vaders (& moeders), tot grote CEO’s met een sabbatical. Ooit lazen we ergens in blogje dat startups met mentoren 3 tot 4 keer zo snel groeien. Geen idee waar ze deze data vandaan hebben gehaald, maar dit kwartaal bewees weer: het is waar.

 

Zo raakten we in gesprek met één van onze professionals: William van Tienen, Chief Growth Officer bij een GoBoony (net als wij ook een marktplaats, een soort Airbnb alleen dan voor campers). Daarnaast wordt onze marketeer Annabel al enige tijd gecoacht door Huib, een ervaren marketing professional die we gevonden hebben via ons platform. En dit zijn slechts twee van de vele mensen die ons een handje helpen. Maak daar trouwens maar een hand van. 

Het is enorm waardevol om met mensen te kunnen sparren die een aantal grote stappen verder zijn. Ze kunnen je behoeden voor de door hen gemaakte fouten. Helpen je bij het ontleden van moeilijke situaties. Zijn waardevol voor het uitbreiden en delen van je netwerk. Maar vooral: door hun kijk laat je je eigen motor weer op een andere manier draaien. Zo hebben we het gehad over belangrijke marketplace metrics als LTV, CAC, Growth Models. Eigenlijk heel de marketing bingokaart. Deze zaken geven ons een beter beeld van de DNG machine. In onze Gele Van Dale noemen we mensen die ons inspireren trouwens ‘legends’. Wel zo toepasselijk vonden we :D.

 

💡Tip

Wanneer heb jij voor het laatst aan iemand die je inspireert gevraagd hoe hij/zij dingen aanpakt? Gewoon doen! Mensen helpen graag… mensen. Stuur bijvoorbeeld een LinkedIn berichtje. Zo pakken wij het ook vaak aan. Niet geschoten is altijd mis.

  

 

Wat we hebben geleerd💡

 

1. Niet te afhankelijk zijn van Meta (sorry Mark)

Een groot deel van onze nieuwe professionals bereiken we via online advertenties via Instagram en Facebook. Grote kans dat je ze zelf ook al eens voorbij hebt zien komen. Helaas verdriedubbelde de kosten voor dit kanaal in een korte periode. Zonder goede reden. Meer geld in de zak van Mark dus. Niet echt een lekker gevoel. Echt pinpointen waarom de advertenties duurder werden konden we niet. Wellicht kwam het door de seasonality, een slechte ad, of een nieuw algoritme. Hoe dan ook moesten we er wat mee. Veel van onze focus en marketing resources besteden we namelijk aan de advertenties.

 

Gelukkig hebben we het kunnen oplossen in twee maanden tijd. Sterker nog, de advertenties gaan nu als een speer. Toch hebben we er één belangrijke les uitgehaald: we moeten langzaam ook andere kanalen gaan verkennen. En daar hebben we al een heleboel ideeën voor op de plank liggen!

 

2. Grotere partnerships bouwen kost… tijd.

We zijn nu druk bezig om grotere partnerships op te zetten met vermogensfondsen, waar zij ons lidmaatschap sponsoren aan goede doelen. 1 + 1 + = 3, als je het ons vraagt. Maar we kwamen erachter dat niet iedereen direct die rekensom ziet. 

Met goede doelen konden we namelijk sneller een samenwerking aangaan, maar bij fondsen ligt dit wat complexer. Er zijn daar vaak verschillende belanghebbenden, met elk hun eigen impactdoelstellingen. De stap tot samenwerken vraagt simpelweg meer. Meer dan we van te voren misschien hadden gedacht. Een belangrijk onderdeel bij fondsen is het bouwen van vertrouwen. Bijvoorbeeld bij het bestuur. Het gaat stap voor stap. Dat is even bijschakelen. Om die reden hebben in Q2 veel pilots gestart, om deze type samenwerkingen beter te verkennen. Daarnaast hebben we nu ook een accountmanager aangenomen die ons helpt bij het onderhouden van de relatie met verschillende fondsen. Het gaat de goede kant op!

 

Meer leuks🎉

 

Van stagiair naar collega.

Het lijkt net op een topvoetballer die zijn eerste contract tekent bij een club. En stiekem voelt het zo ook. Op Links coach Jelle, op Rechts hoofdscout Tim en in het midden aanstormend talent Pim. Kijk ze eens lachen. Welkom Pim, succes met je eerste job! 

 

Vakdag fondsenwerving.

In onze vorige Quarterly Blog vertelden we je over onze samenwerking met verschillende vermogensfondsen. En afgelopen maand waren we te vinden op de Vakdag Fondsenwerving van Goede Doelen Nederland. Dit was een dag vol inspiratie, kennissessies en vooral veel leuke gesprekken!

 

 

Workation naar Portugal.

 

We zijn in mei met heel het team een weekje in Portugal gaan werken! Het leven is te goed voor slecht weer. We zouden het elk bedrijf aanraden. Goed voor de teambonding, algemeen werkgeluk en je krijgt ook nog eens heel veel werk gedaan. Waarschijnlijk door de frisse duik tussendoor ;).

 

En nog dit.

 

 

 

 

Pssst… we zoek nog nieuwe collega’s🔎

Lijkt het je leuk om ons team te joinen? We hebben een aantal mooie vacatures openstaan!

Wordt bijvoorbeeld onze nieuwe Project & Community Manager!

➡️ Bekijk alle openstaande rollen hier

 

Gerelateerde artikelen

De Nieuwe Gevers
Geef waar je goed in bent.

Skill-based vrijwilligerswerk 

🙂 Iemand helpen voelt goed.

🛠 Ontwikkel je skills met nieuwe projecten. 

🔥 Verbreed je netwerk en leer nieuwe mensen kennen. 

🌍 Bouw aan een betekenisvol CV.

🤲 Wie goed doet, goed ontmoet.

Meld je ook aan