Veelgestelde vragen

Voor organisaties

Onderwerpen:

Algemene vragen

Hoe garanderen jullie commitment van een vrijwilliger?

Vrijwillig betekent niet vrijblijvend. Wij attenderen onze professionals er duidelijk op dat wanneer zij zich inschrijven op een project, zij hiermee commitment afgeven. Wij werken met een review systeem, waarin de gevolgen van 'niet leveren' zichtbaar invloed hebben op het profiel van de professional. Dit review systeem werkt beide kanten op. Dit betekent ook dat wanneer je als maatschappelijke organisatie niet voldoende begeleiding geeft, dit gevolgen heeft op je mogelijkheden op het platform.

Op deze manier worden positieve ervaringen bewaard en onthouden. Dit geeft je een goed beeld met wie je gaat samenwerken.

Waar komen onze gevers vandaan?

Onze professionals komen uit de creatieve en digitale industrie: mensen die werken bij digitale webbureaus, reclame agencies, consultancy firms, marketing en communicatie afdelingen of ze zijn freelancers. Zij hebben vaak jarenlang hun skills ontwikkeld en ingezet voor het bedrijfsleven en voelen nu motivatie om wat terug te geven. Zij doen dit vaak buiten hun werk, met een berg passie omdat zij hun skills naast het commerciële, graag inzetten voor het goede. 

Welke projecten kan ik doen met De Nieuwe Gevers?

Bij De Nieuwe Gevers kan je op dit moment intappen op een netwerk van professionals binnen de creatieve en digitale industrie. Dit betekent dat je projecten kunt doen die te maken hebben met marketing, communicatie, design, user experience, online marketing, content, fotografie en video, websites, strategie, merkidentiteit en business development. In de toekomst gaan wij hier ook legal, financial en HR professionals aan toevoegen. We hebben een menukaart met meer dan 250 projecten, verspreid over deze disciplines. Op denieuwegevers.nl/goededoelen vind je alle informatie over onze projecten. 

Hoe weet ik zeker dat mijn projecten worden opgepakt door vrijwilligers?

We kunnen niet garanderen dat een project met 100% zekerheid wordt opgepakt. Maar we doen er alles aan om dit wel te laten gebeuren. Zo proberen wij op de achtergrond een goede balans te vinden tussen het aantal vrijwilligers, beschikbare skills en openstaande projecten. Zo kunnen wij waar nodig gericht professionals activeren om zich in te schrijven voor de projecten. Het kan natuurlijk voorkomen dat er een project is waar geen professional op inschrijft. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals (even) geen beschikbare professional, een onduidelijke of complexe vraag, een harde deadline enz. Als een opdracht niet wordt opgepakt gaan wij onderzoeken wat de oorzaak kan zijn, wat we hieraan kunnen doen en hoe dit in de toekomst te voorkomen is. 

Wat moet ik doen als het project gevoelige informatie bevat?

De Nieuwe Gevers is een open platform, wat betekent dat projecten openbaar te zien en vinden zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie dat hier geen zaken in staan die niet publiekelijk gesteld mogen worden (vanuit interne belangen).

De vrijwilliger tekent bij ons geen NDA. Het wordt onderdeel van onze gebruikersvoorwaarden met de vrijwilligers, waar we ze vragen zorgvuldig om te gaan met eventuele vertrouwelijke informatie. We kunnen hierdoor vrijwilligers het recht op ons platform ontnemen, wanneer zij dit niet zorgvuldig doen.

Wanneer een project gevoelige informatie bevat, raden wij aan dit onderling met de vrijwilliger te regelen. Wij gaan namelijk geen juridische overeenkomst aan met de vrijwilliger.

1. Aanmelden voor het platform

Welk type organisaties kan zich aanmelden voor De Nieuwe Gevers?

Iedereen die goed doet. Goede doelen, bewoners-initiatieven, non-profits, stichtingen, culturele initiatieven en sociale ondernemingen met een duidelijke maatschappelijke meerwaarde. Aarzel niet om contact op te nemen, we staan er altijd voor open om in gesprek te gaan. 

Hoe kan ik me als organisatie aanmelden voor het platform?

Neem even contact op met Jelle. Bellen, appen, mailen... hij vindt alles goed.

👨🏻‍🍳 Jelle van den Dries
📠 jelle@denieuwegevers.nl
☎️ 06 48 58 65 25

Wat zijn de kosten om deel te nemen aan De Nieuwe Gevers?

We bieden verschillende abonnementen, waarmee je deel kunt nemen aan ons platform. Hiermee krijg je toegang tot de 8000+ professionals die graag hun skills willen doneren en heb je de keuze uit meer dan 250 projecten, kennissessies, coachingstrajecten, strategie programma's en speed consults. Verder helpen wij je met het formuleren van de juiste briefings, projectondersteuning, speed consulting, het opstellen van je groeiplannen en de projectactivatie bij honderden professionals.

We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden om samen te werken. Meer weten over onze prijzen en abonnementen? Neem contact op met Jelle. 

👨🏻‍🍳 Jelle van den Dries
📠 jelle@denieuwegevers.nl
☎️ 06 48 58 65 25

Waarop zijn jullie kosten gebaseerd?

We hebben een duurzaam verdienmodel, waardoor iedereen die zich aansluit, meegroeit met het gezamenlijke succes. Ook wel: samen vooruit, zonder verliezers. Daar geloven wij in. Deze kosten vergoeden (onze tijd om):

  • Alle werkzaamheden om jullie project onder de aandacht te brengen bij professionals.
  • Het enthousiast maken van nieuwe professionals.
  • Jullie te helpen effectieve briefings op te stellen.
  • Customer en Project Support.
  • Alle daarbij behorende processen te begeleiden.
  • Te investeren in het platform om zo op grote schaal impact te maken.

Wij kiezen er bewust voor om geen prijs te koppelen aan de grootte van een opdracht omdat het hierbij gaat om een vrijwillige daad van de professional. Hiervoor willen we juist geen bedrag vragen. De kosten die wij rekenen zijn enkel voor alle werkzaamheden die wij verrichten om tot een match te komen en het platform te onderhouden. 

Meer informatie over onze prijzen? Neem contact op.

👨🏻‍🍳 Jelle van den Dries
📠 jelle@denieuwegevers.nl
☎️ 06 48 58 65 25

2. Een project plaatsen

Welke projecten kan ik doen met De Nieuwe Gevers?

Bekijk onze menukaart. Hier staan meer dan 250 projecten die je met ons kan doen. 

Ik wil één van jullie projecten doen, wat nu?

Ben je al in contact met Jelle? Hij gaat over het toelaten van nieuwe ideële organisaties en over de verdere invulling van de projectformulatie. Dit proces ziet er vervolgens, in het kort, als volgt uit:

  1. Neem een kijkje op onze menukaart.
  2. Klik op een project om het project aan te vragen.
  3. Wij zullen deze aanvraag dan checken. Wanneer alles in orde en compleet is zullen we het project plaatsen op ons platform. 
  4. Je wordt geïnformeerd wanneer een professional zich heeft ingeschreven op het project. Je kiest zelf met wie je samenwerkt o.b.v. portfolio, werkervaring en motivatie. Benieuwd hoe wij matchen? Kijk voor meer info op www.denieuwegevers.nl/goededoelen 

Wat is de doorlooptijd van een project?

We werken met vrijwilligers. Dat betekent dat zij de opdrachten meestal in hun vrije tijd doen. Reken op een gemiddelde doorlooptijd van 3 weken. Uiteraard is dit afhankelijk van de grootte en het type van de opdracht. Onze projecten hebben over de hele breedte een doorlooptijd van 3 tot 6 weken.

Als een project sneller opgepakt moet worden kunnen wij dit altijd aan de projectomschrijving toevoegen. We kunnen en willen echter geen garantie geven dat dit ook gebeurt binnen deze tijd. 

Wat is een briefing?

Een briefing is een beknopte opdrachtomschrijving, waarmee we de professional een beeld geven van de opdracht. Zaken als benodigde expertise, projectgrootte, doelstellingen, etc. worden hierin vermeld. Het geeft de professional de mogelijkheid in te schatten of dit project bij hem/haar past op het gebied van kennis, ervaring en haalbaarheid.

Hoe schrijf ik een duidelijke briefing?

De projectbriefing is natuurlijk dé kans om vrijwilligers te enthousiasmeren over jouw project! Maak je projectbriefing aantrekkelijk voor vrijwilligers door deze duidelijk en beknopt te houden. Belangrijke elementen zijn:

  • Een korte en concrete beschrijving van het vraagstuk en doel.
  • Verwachtingen van de professional, inclusief ervaring en verantwoordelijkheden.
  • Gewenste samenwerkingsvorm, zoals zelfstandig werken of begeleiding.
  • Duidelijke omschrijving van het eindresultaat.

Gebruik activerende taal en neem professionals mee in jouw verhaal en missie. Benadruk de impact van het project en wie of wat ermee geholpen wordt.

💡 Tip: Raadpleeg de schrijftips bij het indienen van je project voor voorbeelden en inspiratie.

Wat moet ik doen als ik het project toch niet wil doorzetten?

Dat kan gebeuren. Neem zo snel mogelijk contact op met je contactpersoon bij De Nieuwe Gevers of mail team@denieuwegevers.nl. We zullen het project dan zo snel mogelijk van het platform halen om teleurstelling bij de professionals te voorkomen. 

Wat als er geen professional op een project reageert?

Het kan zijn dat er niet direct op een project gereageerd wordt. Wanneer dit langer duurt dan verwacht, neem dan contact op met team@denieuwegevers.nl. Dan kunnen we kijken waar het aan ligt. Wellicht kunnen we de briefing nog beter formuleren. Daarnaast kunnen wij het project extra aandacht geven in onze activatie naar professionals toe. 

3. Het matching proces

Hoe ziet het proces van het vinden van & matchen met een kandidaat eruit?

Nadat het project live is gezet, ontvang je een e-mail als er een inschrijving binnenkomt.

Start vervolgens zo snel mogelijk via het portaal een chat met de kandidaat en stel een kennismakingsgesprek voor. Een persoonlijke kennismaking is de snelste weg om te weten of het matcht. Hierin bespreken jullie wie jullie zijn, het project en elkaars verwachtingen. Als dat goed gaat, kunnen jullie aan het project beginnen.

Oh, en vergeet niet dat, als jullie een match zijn, dit even te melden via het portaal. Zo zijn wij op de hoogte en kunnen we ondersteunen als het nodig is.

✨ Bonus tip: snel reageren op de aanmeldingen werkt als een motivatieboost voor professionals om jouw project te omarmen. Ze zijn na het inschrijven namelijk extra gemotiveerd. Snelheid wint dus! 🚀

Zit er een limiet op het aantal kandidaten dat ik kan ontvangen per project?

Zodra 3 kandidaten zich hebben ingeschreven op een project, wordt deze tijdelijk offline gehaald. Dit doen wij om onnodige afwijzingen te voorkomen. Uiteraard gaat het project weer online wanneer er geen geschikte kandidaat tussen zat. 

Hoe vind ik de juiste kandidaat als ik meerdere aanmeldingen ontvang?

We vragen elke professional een beeld te geven van zijn ervaring en persoonlijke overtuiging en motivatie, zodat jij hier een goede indruk van krijgt. Hieronder een aantal vragen die je kunnen helpen een professional te beoordelen.

Werkervaring:

  • Heeft een professional vergelijkbare projecten in het verleden gedaan?
  • Hoeveel jaar werkervaring heeft de professional binnen het gevraagde/jouw vakgebied? (Zie bijvoorbeeld LinkedIn)
  • Ben je onder de indruk van het voorgaande werk dat de professional heeft geleverd? 
  • Bekijk zijn of haar portfolio, spreek zijn werk je aan?

Persoonlijk:

  • Heeft de professional affiniteit met waar jullie als organisatie aan bijdragen?

Ik heb te weinig (geschikte) kandidaten om een keuze te maken, wat nu?

Geen nood. We gaan gewoon weer verder op zoek! Je kunt de niet geschikte kandidaten afwijzen via het portaal. Ben je al op de limiet van 3 aanmeldingen? Stuur dan een mail naar team@denieuwegevers.nl, zodat wij het project weer online kunnen zetten voor een nieuwe reeks aan aanmeldingen. We kunnen ook samen kijken of de tekst aangepast moet worden om meer geschiktere professionals aan te trekken. Geef hier vooral je wensen aan.

Kan ik een vrijwilliger ook afwijzen?

Ja, natuurlijk. Voel je hierin niet bezwaard. Zo blijft alles helder voor beide partijen. Afwijzen kan via het portaal, bij het project en de specifieke kandidaat. Klik op 'afwijzen', en voilà, wij sturen een berichtje en helpen hen aan een ander tof project. Geen hard feelings vanuit de professionals, ze gaan gewoon door naar het volgende avontuur!

4. Tijdens het project

Ik krijg geen reactie meer van de professional, wat moet ik doen?

Wanneer een professional niet reageert op een matchingsmail, neem dan zo snel mogelijk contact op met De Nieuwe Gevers. Stuur een mailtje naar team@denieuwegevers.nl. We zullen dan op zoek gaan naar een passende oplossing. 

Hoe bereid ik me voor op de samenwerking?

Een goed begin is het halve werk. Denk goed na over:

  • Wat is het doel van mijn project? Wat er opgeleverd zal worden en welke tijdlijn daarbij hoort.
  • Wat zoek ik in een kandidaat? Bijvoorbeeld: Ervaring met soortgelijke projecten, skills, en wat je zelf belangrijk vind in een samenwerking.
  • Wat zijn mijn eigen verwachtingen? Wat voor taken zal je zelf uitvoeren? Hoeveel uur per week ben je beschikbaar voor ondersteuning? En welke manier van communiceren spreek je af?
  • Zorg dat alles klaar staat om aan de slag te gaan. Toegang tot documenten, website of andere materialen.

In hoeverre moet ik investeren in de samenwerking met een professional?

We begrijpen dat je onze professionals juist inschakelt, omdat jouw agenda al vol genoeg is. Toch kan je niet alles bij de vrijwilliger beleggen. Er zit tijd in feedback geven, adviezen uitwerken en documenten aanleveren. Hoeveel tijd dat vergt, hangt af van het project. Houdt hier rekening mee. Onze vrijwilligers zijn als planten: ze hebben wat begeleiding nodig om te bloeien!

Zorg ervoor dat je de uren kunt inzetten zoals aangegeven in het projecttemplate. Het is een ruwe schatting, maar het geeft je wel een idee.

Bespreek in de kick-off meeting ook altijd wat jullie verwachtingen zijn van de tijdsinvestering (van beide kanten), en ga na of dit voor jullie realistisch en haalbaar is.

💡 Tip: Bij grotere projecten, zoals een nieuwe website of campagne, overweeg de hulp van een projectmanager via ons platform. Het bespaart begeleidingstijd voor jou.

Hoe moet ik omgaan met een professional die mijn project vrijwillig doet?

Voel je niet bezwaard om constructieve feedback te geven. Feedback hoort nou eenmaal bij werk, dus ook naar een vrijwilliger toe. Probeer dit tijdig aan te geven, zodat de professional eventueel meerwerk/aanpassingen goed kan inplannen. Doe dit daarnaast altijd op een constructieve en respectvolle manier.

Wat moet ik doen als ik het project toch niet wil doorzetten?

Neem zo snel mogelijk contact op met je contactpersoon bij De Nieuwe Gevers. Dan zullen wij dit samen met de professional gaan afhandelen.

Wie is verantwoordelijk voor de werkzaamheden van de vrijwilliger?

De vrijwilliger kan onder geen omstandigheden verantwoordelijk worden gehouden of aansprakelijk worden gesteld voor enig resultaat dat voortkomt vanuit een project of een speed consulting project. Het resultaat blijft ten alle tijde voor rekening en risico van de organisatie. 

5. Afronden van het project

Wat doe ik wanneer een project is afgerond?

Laat het (in je portaal) aan ons weten wanneer een project is afgerond. We zijn benieuwd hoe het project verlopen is en waar eventuele verbeteringen liggen. Op deze manier kunnen we De Nieuwe Gevers ervaring telkens een stukje beter maken voor iedereen. 

Kan ik verder samenwerken met deze professional?

In principe committeert de professional zich alleen op het afgesproken project. Het is niet toegestaan het platform te gebruiken als acquisitietool. Een vervolgopdracht gaat weer via het platform. Mocht de samenwerking super zijn verlopen en jullie willen de samenwerking vervolgen, neem dan altijd eerst contact op met Jelle. Hij gaat samen met jullie kijken naar de mogelijkheden.

👨🏻‍🍳 Jelle van den Dries
📠 jelle@denieuwegevers.nl
☎️ 06 48 58 65 25

Wat moet ik doen als een professional (ongevraagd) betaalde diensten aanbiedt?

Het platform gebruiken als acquisitietool is niet toegestaan. Neem hiervoor contact op met team@denieuwegevers.nl dan zullen wij contact opnemen met de professional.