Remi Walle Uowvwz9dy6w Unsplash

Adviesrapport: Website User Experience

Project details

💒 Slachtofferhulp Nederland

🛠️ UX

⏱️ 10-20 uur in totaal

🗓️ Verspreid over 2-4 weken

💻 Enkel vanuit huis

Organisatie in het kort

Voor de één is een luisterend oor de behoefte, voor de ander dat iemand met kennis meegaat naar de zitting of uitleg over het aanvragen van een schadevergoeding na een ongeluk geeft. Onze impact is dat we er zijn voor iedereen in Nederland die een heftige gebeurtenis heeft meegemaakt.

  • Slachtofferhulp

Profiel vrijwilliger

Een User Experience Designer die onze website kan evalueren op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, in de vorm van een expert review. Benodigd: ervaring met het verbeteren van digitale producten zoals websites, apps of platformen.

Start: We kunnen en willen direct aan de slag met dit project.

Ondanks dat we heel trots zijn op onze website willen we ervoor zorgen dat zo veel mogelijk mensen op de website snel kunnen vinden wat ze nodig hebben. Help jij ons nóg meer slachtoffers nóg beter helpen?
Geschreven door Guiguitte Hartman van Slachtofferhulp Nederland

Project­omschrijving

Waarom we dit project starten?

De website is 2 jaar geleden live gegaan. Er zijn ondertussen kleine wijzigingen doorgevoerd en er liggen nog wat verbeteringen op de plank. Maar gebruikersonderzoeken of analyses hebben na livegang niet meer plaatsgevonden. De ontwikkeling die we nu doen is op basis van analytics data en keyword onderzoek maar we missen de eindgebruiker en professional.

Daarnaast zijn er persona's en customer journeys beschikbaar die zijn gebruikt bij de ontwikkeling van de website en kunnen worden gebruikt bij de analyse.

Het uitgangspunt bij de ontwikkeling was mobile first. De analyse is het belangrijkste voor de mobiele versie van de website, al horen we ook graag over de desktop versie wanneer er tijd over is.

Wat hebben we nodig?

  • Het in kaart brengen van knelpunten binnen onze User Experience.
  • Een advies met praktische verbeterpunten waarmee wij het digitale product naar een hoger niveau kunnen tillen. Bijvoorbeeld met voorbeelden van best practices of een actielijst (het liefst in volgorde van urgentie).
  • Een adviesdocument waarin het bovenstaande samenkomt, wat wij intern kunnen gebruiken als leidraad.

Wat hebben we al?

  • Doelgroepomschrijving
  • De belangrijkste doelen die wij gebruikers willen laten volbrengen met het digitale product.
  • Het belangrijkste doel is dat iemand die iets heftigs is overkomen vandaag verder kan door de informatie die wij aanbieden. De kwaliteit en juistheid van onze content is daardoor erg belangrijk. Dat deze content wordt gelezen en wordt gewaardeerd is waarop we online mensen verder helpen.
  • We hebben voor verschillende onderwerpen (schadevergoeding krijgen, emotionele hulp, fraude etc.) vragenlijsten opgesteld om iemand snel een gericht advies te kunnen geven. Zo hoeft iemand niet alle pagina's door te klikken en kunnen we in één overzicht advies op maat geven op verschillende gebieden als schadevergoeding, emotionele hulp en inzicht in het strafproces.
  • Voor slachtoffers is het belangrijk zich te herkennen in situaties van anderen en erover te praten. Zo delen we ervaringen van anderen d.m.v. ervaringsverhalen en geven we de mogelijkheid met lotgenoten te praten via een online community.

Waarom is dit project van waarde?

Van ons allemaal wordt verwacht dat we steeds meer online onze informatie opzoeken en zaken zelf regelen. Wanneer je slachtoffer bent van een heftige gebeurtenis ervaar je vaak stress, angst en schaamte. Dan is het belangrijk dat je snel bij de juiste hulp terechtkomt. Onze website kan snel overzicht geven in de stappen die je zelf kunt zetten maar we willen je natuurlijk via een logische en simpele weg bij de juiste informatie uit laten komen. Die logische en simpele weg kan volgens ons beter en hebben we de hulp van een professional bij nodig.

Slachtofferhulp Nederland
Slachtofferhulp Nederland
Moeder Teresalaan 100
3527 WB Utrecht
www.slachtofferhulp.nl
Guiguitte Hartman
Guiguitte Hartman

Wie ga jij helpen?

Wat doen ze

Slachtofferhulp Nederland helpt na misdrijven, verkeersongevallen, rampen en calamiteiten. Bij ons kun je terecht voor emotionele steun, ondersteuning in het strafproces en hulp bij het aanvragen van een schadevergoeding. Wij helpen slachtoffers vandaag verder.

Waar ze trots op zijn

  • Wij helpen jaarlijks 200.000 slachtoffers op weg.
  • We zijn verkozen tot beste website van 2019 in de categorie goede doelen.
  • We mogen rekenen op de inzet van circa 1.000 vrijwilligers. Van koffiedames- en heren tot juridisch dienstverleners.
  • We beïnvloeden het beleid in politiek Den Haag en vertegenwoordigen slachtoffers in de rechtbank. Zo hebben we bijgedragen aan het feit dat ieder slachtoffers van spreekrecht gebruik kan maken tijdens rechtszaken. Bovendien bieden we tijdens de coronacrisis ondersteuning aan naasten van IC-patiënten.