Het Stadslab
Het Stadslab

Het Stadslab

Met ervaringsgericht burgerschapsonderwijs geeft Stadslab jongeren de kans te ervaren dat ze zelf maatschappelijk verschil te maken.

Het Stadslab in actie.

🎯

Non-profit

📚

Educatie

💛

1 tot 3 teamleden

Over ons

Contact

Wie wij zijn

Oefenkansen die leerlingen laten ervaren wat actief burgerschap is voor álle jongeren - ongeacht waar hun wieg stond. Dát is de missie van Stadslab. Want wij geloven dat goed burgerschapsonderwijs cruciaal is voor kansengelijkheid van ieder kind en de versteviging van onze democratische rechtsstaat.

Onze projecten en activiteiten

Stadslab geeft leerlingen in het voortgezet onderwijs oefenkansen in actief burgerschap om kansengelijkheid te bevorderen. Dit doen wij door:

  • Lesprogramma's met lesbrieven, slides en werkbladen voor burgerschapsonderwijs
  • Leerlingen laten kiezen en organiseren van maatschappelijke interventies met budget
  • Workshops en pitchtrainingen voor leerlingen om democratische vaardigheden te oefenen
  • Docentprofessionalisering en het creëren van leergemeenschappen tussen scholen
  • Organiseren van evenementen en slotbijeenkomsten om resultaten te delen

Onze impact

Dankzij ons werk oefenen leerlingen actief burgerschap en versterken zij hun democratische vaardigheden.

  • Leerlingen voelen zich sterker en geloven dat ze nu al verschil kunnen maken.
  • Een manifest van leerlingen werd ondertekend door de schooldirectie en gepresenteerd in De Balie.
  • Docenten merken dat abstracte democratische begrippen concreet worden en leerlingen niet langer machteloos zijn.

Hoe wij helpen

Stadslab laat leerlingen actief oefenen met burgerschap door maatschappelijke problemen te onderzoeken en interventies te organiseren. Zo maakten leerlingen een manifest dat door schooldirectie werd ondertekend en gepresenteerd in De Balie. Docenten zien hoe abstracte democratie tastbaar wordt en jongeren zelfvertrouwen krijgen om verschil te maken.

Waarom

  • Machteloosheid: Jongeren voelen zich vaak machteloos en accepteren de huidige situatie zonder actie te ondernemen.
  • Ongelijkheid: Er is ongelijke toegang tot burgerschapsonderwijs tussen leerlingen van verschillende sociaaleconomische achtergronden.
  • Kansongelijkheid: Niet alle leerlingen krijgen gelijke kansen om actief deel te nemen aan democratische processen op school.

Professionals over Het Stadslab

Daan 👐 Communicatiestrategie

💛
rating-stars

"Het was een leuke samenwerking met duidelijke feedback"

Daan