Terugblik startup De Nieuwe Gevers

Quarterly Reflects Q3 - Q4 '22

Geschreven door Juul van De Nieuwe Gevers | 12 april 2023

Wat mooie mijlpalen

De Vrijdag Impact Borrel!

De meest maatschappelijke VrijMiBo van Nederland (en ons eerste openbare event) is een feit. Want afgelopen december hebben 40 freelancers, Nieuwe Gevers en bureaus zich in teams gebogen over briefings van ALS, Duchenne Parent Project, Meevaart, Rouwplek.nl, Sympany, Stichting Babyspullen en Bont voor Dieren. Alle organisaties kijken terug op een waardevolle avond. Dus dat smaakt naar meer. Van deze editie hebben we veel geleerd, op naar de volgende! Voor alle aanwezige Nieuwe Gevers: Bedankt 💛

Persoonlijk impact rapport.

Om alle Nieuwe Gevers die in 2022 organisaties hebben geholpen te bedanken, hebben we onze eigen variant van Spotify Wrapped ontwikkeld: Het Impact Report. Hierin zie je in één overzicht alle projecten waar je afgelopen jaar goede doelen mee hebt geholpen. Laat het ons weten als je hem niet ontvangen hebt! Gaan we er even achteraan ;).

Nieuwsgierig? Bekijk hier het Impact Report van Nieuwe Gever Jos.

Webinars voor maatschappelijke organisaties.

Waar marketeer Annabel zich vooral focust op het bereiken van nieuwe vrijwilligers en het betrokken houden van de 10K+ Nieuwe Gevers (waaronder jij) door initiatieven zoals de Vrijdag Impact Borrel, het Impact Report, e-mail en social media, focust onze nieuwste aanwinst Fabiënne zich op het ondersteunen en inspireren van goede doelen. Zo organiseerde ze laatst niet één maar twee gratis webinars rondom naamsbekendheid voor organisaties uit ons netwerk. Meer dan 90 deelnemers leerden hoe je met weinig budget toch een grotere naamsbekendheid kan realiseren en kregen tips voor een sterk merk. Daarnaast was er een Q&A met gastsprekers van Foodwatch en Plastic Soup Foundation. De volgende webinars zijn al in de maak 🔥.

Een record aantal Nieuwe Gevers 🎉

De mijlpaal van 10.000 Nieuwe Gevers is behaald. Op het moment dat we deze nieuwsbrief schrijven staat de teller al op 10.793 Nieuwe Gevers. Het laatste kwartaal van 2022 was daarmee ons beste kwartaal ooit. Maar zoals je ziet in de grafiek hieronder, komen er wekelijks meer Nieuwe Gevers bij.

 

De fouten (en lessen) uit Q3-Q4

Les 1. Eerlijk durven zijn als je plan niet werkt.

Tussentijdse milestones stellen (en reflecties alvast inplannen).

Een jaarplan is soms net een sprookje; als je het leest klinkt het geweldig, maar als je het boek dichtklapt ziet de wereld er opeens heel anders uit. Dingen lopen nou eenmaal altijd anders. En als je aan lange plannen vasthoudt, ga je vaak scheeflopen. Dat leerde we op de harde manier dit jaar. Daarom werken we nu met jaardoelen en niet jaarplannen. Elk kwartaal evalueren onze verschillende plannen/strategieën, om te kijken of ze milestones halen die we verwachten. Zo niet, dan sturen we direct bij :) Duidelijke milestones definiëren, klein starten en snel evalueren zorgt ervoor dat een (mogelijk sprookjesachtig) plan elk kwartaal een stukje wordt bijschreven door de werkelijkheid :)

Les 2. Een bedrijf wordt niet gebouwd in Miro.

Leren naar de juiste cijfers te kijken

In andere woorden: Minder strategizen en meer doen.

Sneller dingen lanceren. Feedback vragen. Mensen mailen. Mensen bellen. Luisteren en leren. Als we terug kijken zijn het deze dingen die ons het meest gebracht hebben, niet een perfecte Powerpoint of Miroboard. Daarom hechten we komend jaar meer waarden aan ECHTE OUTPUT van gelanceerde ideeën, dan POTENTIËLE OUTCOMES van nieuwe plannen.

Les 3. Groeien zonder inzicht. Niet slim.

Leren kijken naar de juiste cijfers. Moeilijk zat.

Deze periode moest er veel op zijn plek vallen. Één van de grootste vragen die we hadden; gaan we wel genoeg professionals vinden als we 2x zoveel goede doelen gaan helpen? Niet 50, maar 100 projecten per maand matchen. En dan vraag 2: hoe gaan we dit goed in de gaten houden of dit lukt? In retrospect hebben we geregeld verkeerde antwoorden gegeven op de juiste vragen als: “Moeten we extra campagnes gaan voeren? Moeten we meer ad budget uitgeven? Zijn onze goede doelen tevreden met de snelheid waar kandidaten op leveren?”

Het waren 6 maanden van experimenten, evalueren en stabiliseren. Zo leerde we werken met “Liquidity”, een framework dat ons instaat stelt om alle projecten en belangrijkste platform metrics te monitoren. In plaats van kijken naar de totale set aan projecten om health van ons platform te bepalen, kijken we naar wekelijkse Cohords (een bundel van projecten in geplaatst per week). Elke cohord krijgt een eigen target om te vervullen en zo hebben we veel meer grip. We kregen inzicht of we (1) op tijd & (2) genoeg professionals wisten te activeren en of we moeten bijsturen (kijkje in de keuken). Dit in combinatie met nieuwe ontdekte kanalen stelt ons in staat om op een gecontroleerde manier te groeien!

Financiële cijfers

Jun Juli Aug Sept Okt Nov Dec
Omzet € 39,304 € 40,682 € 41,452 € 41,233 € 42,182 € 44,619 € 50,178
Kosten € 53,613 € 57,152 € 55,325 € 49,486 € 58,107 € 50,546 € 51,022
P&L -€ 14,309 -€ 16,469 -€ 13,872 -€ 8,253 -€ 15,924 -€ 5,926 -€ 843.63

We zullen niet liegen: afgelopen half jaar was iets spannender dan normaal. We hebben besloten een aantal investeringen te doen in nieuwe mensen en kansen. Bijvoorbeeld een partnership rol voor het fondsen model & content en community rol voor organisaties. Het zijn investeringen waar het rendement, niet direct in de nabije toekomst ligt. Een partnership bouw je niet in 2 of 3 maanden. Je ziet daarom dat we maandelijks wat rode cijfers hebben gedraaid, in hogere maten. Gelukkig heeft het zich uitbetaald! Sinds juni tot dec zijn onze inkomsten bijna met 30% gestegen, mede door nieuwe partnerschappen met vermogensfondsen. Ons doel is om in 2023 naar maandelijkse break-even te gaan, waardoor we winst kunnen gaan maken en o.a. meer reserves op kunnen gaan bouwen!

Plannen voor 2023

3 inhoudelijke punten.

💛 1. Community: We gaan door waar we vorig jaar gebleven zijn. Het bouwen van community aan zowel de kant van de vrijwilligers als aan de kant van organisaties. We geloven dat we door ons netwerk onderling aan elkaar te koppelen, er samen veel meer impact gemaakt kan worden. Netwerken, mensen, kennis aan elkaar koppelen, zodat mensen van elkaar kunnen leren. Zo maken we het gebruik van ons platform leuker en waardevoller! PS. Lijkt je dit wat? We zijn op het momenteel op zoek naar een Marketing & Community manager.

📚 2. Knowlegde: We hebben gezien dat er enorm veel kennis is, maar dat dit de juiste mensen nog niet altijd weet te bereiken. We willen daarom een actieve rol gaan nemen in het toegankelijk maken van tactische, praktische en vooral actie gerichte kennis. Voor zowel non-profit organisaties, als de vrijwilligers die ze helpen. We willen dit jaar een platform lanceren waarin we hier stapsgewijs in groeien! Denk aan webinars, blogs en guides waarmee jezelf naar het volgende niveau kunt brengen binnen gebieden als fondsenwerving, finance, HR, Marketing, Growth, etc.

💰 3. Funding: Vrijwilligerswerk is een oplossing, maar niet de enige. Dat roepen we al een tijdje. Een groot onderdeel van het maatschappelijke succes van initiatieven zijn vrije financiële middelen, die ze in hun organisatie kunnen investeren. Om zo bijvoorbeeld mensen aan te nemen, freelancers in te huren en te kunnen investeren in systemen en processen. Daarom gaan we dit jaar kijken welke behoeftes onze goede doelen hierin in hebben en of wij hier een faciliterende rol in kunnen spelen.

Los daarvan hebben we nog 2 bedrijfsdoelen:

Groei & Internationalisering

Los van dit alles gaan we komend jaar een Proof of Concept doen in nieuw land. Einde vorig jaar hebben we de eerste proefballonnetjes uit gehangen bij onze Duitse buren. En de resultaten waren erg goed. Duitsland heeft 10x zoveel goede doelen als Nederland en de vrijwilligers lijken ook erg enthousiast te worden van onze aanpak en visie op vrijwilligerswerk. Internationalisering was al vanaf het begin een groot thema in het opzetten van ons platform. We kwamen er al snel achter om ons model financieel te laten werken, we op een grote schaal moeten opereren. Los daarvan ligt het ook binnen onze impact ambities. Het zou zonde zijn om alle investeringen, learnings en mogelijkheden alleen binnen Nederland te houden. Vandaar dat we nu ook erg excited zijn om deze eerste stappen te gaan maken!!

Winstgevendheid

Het is belangrijk voor de duurzaamheid van ons model dat we ons meer gaan focussen op winstgevendheid. De afgelopen jaren heeft (bewust) DNG verlies geleden, om zo te kunnen investeren in de toekomst. Denk aan developers aannemen, UX’er, partnerships, growth en customer succes. Dit jaar hebben we het idee dat we een schaalgrootte kunnen bereiken, waarmee winstgevend kunnen worden. De komende jaren zullen we winst moeten gebruiken om het verlies van de afgelopen jaren weg te poetsen. Wanneer dit gebeurd is zullen we met een plan komen over hoe wij daarna met onze winsten om willen gaan.

Gerelateerde artikelen

Meld je ook aan