Tran Mau Tri Tam G Pkprpg5yw Unsplash

Dit zijn de meest gewilde skills bij goede doelen

Geschreven door Milou van De Nieuwe Gevers | 15 juni 2021

Je kan een goed doel op veel manieren helpen, zoals door te doneren en vrijwilliger te worden. Maar als professional kan je die twee combineren: je kunt je kennis en vaardigheden doneren via skill-based vrijwilligerswerk. Dit is een nieuwe manier van vrijwilligerswerk waarbij professionals vrijwillig hun skills inzetten om een langdurige, structurele impact te maken bij non-profits. Maar welke skills hebben goede doelen precies nodig? In dit artikel hebben wij een lijst samengesteld van de meest gewilde skills bij goede doelen, gebaseerd op de expertisegebieden die het vaakst door goede doelen en non-profit organisaties op ons platform worden uitgevraagd.

Zie ook: een nieuwe manier van vrijwilligerswerk.

 

1) Grafisch design

Veruit de meest gewilde vaardigheid binnen skill-based vrijwilligerswerk is - bij onze goede doelen tenminste - grafisch design. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het ontwerpen van een professioneel jaarverslag, logo en huisstijl, poster of flyer, en nog veel meer. Maar anders dan bij de meeste opdrachtgevers, gebruikt een goed doel of non-profit jouw design vervolgens om een positieve impact te maken. Marlien hielp bijvoorbeeld het Huidfonds met een design over huidfeiten, waardoor dit goede doel mensen betere en meer behapbare informatie over dit belangrijke orgaan kan bieden, en meer bewustzijn kan creëren voor huid die er "anders" uitziet.

2) Copywriting

Als je de looks eenmaal hebt, is er nog tekst nodig. Goede doelen zoeken naar vrijwilligers die teksten kunnen schrijven voor websites, marketing materials, social media, whitepapers, blogs, brochures, noem maar op. Zo heeft een skill-based vrijwilliger bijvoorbeeld een toolkit samengesteld voor Stichting ALS Nederland. Daarmee kunnen donateurs makkelijk en snel social media content samenstellen om aandacht te vragen voor het goede doel en de slopende zenuwziekte waar zij tegen vechten.

3) Online marketing

Online marketing is voor veel professionals dagelijkse kost. Toch kan het voor degenen die er niet mee te maken hebben een vaag concept zijn, zoals het geval is bij veel goede doelen en non-profit organisaties. Maar het kan een groot verschil maken; denk aan de mogelijke impact van social media advertenties, zoekmachine-optimalisatie, en Google campagnes. Hieruit komen al snel projecten als een SEO review, Facebook advertenties, kennisdeling voor e-mail marketing, en sparringsessies over adverteren in Google. Zo hielp Roemer als vrijwilliger Defence for Children met een campagne over kindermisbruik in Nederland, en bereikte daar met een klein budget meer dan een miljoen mensen mee! Om maar even een veelgebruikte metafoor erbij te pakken, dat zijn 34,5 voetbalvelden barstensvol met mensen!

4) Social media

Goede doelen hebben over het algemeen niet veel geld om te besteden. Daarom zijn gratis manieren om hun missie te promoten des te meer welkom! En goede doelen zoeken naar een manier om dit effectief te doen. Als skill-based vrijwilliger kan je ze helpen door tijdens een kennissessie jouw social media expertise te delen, als tijdelijk teamlid hun social media kanalen te beheren, of een strategische blik te werpen op hun huidige - en toekomstige - social media uitingen.

5) Video

Soms wordt een missie van een goed doel of non-profit organisatie beter overgebracht in beeld en geluid dan in tekst. Vaak wordt er in dit soort skill-based vrijwilligerswerk gevraagd om een video te filmen en editen, of als art director aanwijzingen te geven. Met zo'n video promoot je niet alleen een goed doel, maar vraag je ook op een andere manier aandacht voor hun missie; onderwerpen als het klimaat, VR-trainingen voor mensen met dementie, vluchtelingen, onderwijs voor kansarme kinderen, een eerlijke prijs voor koffieboeren, en nog veel meer. Best gaaf als jouw filmpje voor iemand een verschil kan maken.

6) UX

Een website hebben is één ding, maar de gehele gebruikersbelevenis optimaliseren is een kunst op zichzelf. En een belangrijke; een goede user experience kan goede doelen helpen met nieuwe donateurs werven, donateurs behouden, toekomstige development kosten verlagen, en meer interactie en loyaliteit van donateurs stimuleren. En dit kan dan weer leiden tot een grotere impact van het goede doel. Denk bij dit type skill-based vrijwilligerswerk aan projecten als user experience coach, customer journey sparringpartner, een review of advies over de user experience van een website, of persona's creëren. En het wordt duidelijk gewaardeerd - zie deze interactie tussen Versa Vrijwilligerscentrale en vrijwilliger Milou, die voor hen een kennissessie over customer journey & persona's had verzorgd!

 

 

7) Strategie & Consulting

Net zo belangrijk als de uitvoering is natuurlijk het plan erachter. Strategie is een breed concept, waar veel ervaren professionals zich thuis in zullen voelen, terwijl goede doelen deze expertise juist hard nodig hebben. Goeie match dus! Skill-based vrijwilligers zullen op dit gebied veelal projecten tegenkomen als sparringpartner communicatie/content/marketing/social media/noem maar op strategie. Gewoon, rechttoe rechtaan, een sterk advies neerzetten; daar zijn goede doelen al heel wat mee geholpen. Daarnaast komen hun skills ook goed van pas als strategie coach, en bij het helpen formuleren van missie, visie, en waarden van een goed doel of non-profit organisatie.

8) Webdesign

Als je naar een goed doel zoekt, doe je dat dikwijls online. Dus is het belangrijk dat de website van een goed doel en non-profit organisatie een goede eerste indruk maakt. We willen immers niet dat een potentiële donateur of vrijwilliger gillend wegrent omdat de website eruit ziet alsof een 5-jarige 'm bij elkaar heeft gekladderd #wordart #comicsans. En daar heb je een webdesigner voor nodig; iemand die met een mooi kleurenpalet een huisstijl kan creëren, de website kan herinrichten, of een goed doel kan adviseren over hun huidige thema. Zo heeft Pillar, een goed doel dat zich inzet voor het creëren van zelfbewustzijn en een harmonieus en liefdevol gezinsleven, een app kunnen lanceren met de hulp van een vrijwilliger via De Nieuwe Gevers. Dankzij het design dat zij maakte kon Pillar zich focussen op ontwikkeling van de app, die gebruikt kan worden om waardevolle momenten en interacties te creëren binnen gezinnen. Het zal er ongeveer zo uit zien:

9) Communicatie

Bij veel goede doelen is er passie voor de missie, maar is het moeilijk om deze te vertalen naar de buitenwereld. Daarom hebben zij de hulp van een communicatie-expert nodig, bijvoorbeeld om een campagne van de grond te krijgen, een communicatiestrategie op te zetten, of om een overzicht te krijgen van de nieuwste trends binnen de communicatie waar het goede doel op in kan spelen. Via allerlei communicatiekanalen (website, brochure, social media) en met de hulp van meerdere DNG-vrijwilligers heeft Stichting Eigen Wij bijvoorbeeld het nieuws over hun naamsverandering kunnen verspreiden. Met succes; een van de vrijwilligers is permanent bij de stichting gebleven als bestuurslid, waardoor zij een nieuwe locatie hebben kunnen openen, en voor nog meer mensen een veilige, ontspannen omgeving kunnen bieden.

 

10) Creative concepting

Iedereen heeft wel eens een mooie ingeving, maar voor de echte creatievelingen onder ons is het een vak apart: creative concepting. Ludieke campagnes bedenken, inventieve brainstorms, en af en toe iets echt out of the box. Vrijwilligers hebben voor goede doelen van alles bedacht, zoals een nieuwe mascotte voor ALS, een volledig nieuw merkconcept voor Possibilize (dat ze vervolgens met andere vrijwilligers tot uitvoering hebben gebracht), en een escape room voor Right to Play. Met dat laatste kon het goede doel first-hand de kracht van spelen laten zien, en nog meer mensen inspireren om zich in te zetten voor de bescherming van kinderen wereldwijd.

 

Als deze 10 skills overigens niet bij jouw expertise passen, geen nood! Goede doelen en non-profit organisaties kunnen alle hulp gebruiken. Zo krijgen wij ook regelmatig vraag naar animatie, content, offline marketing, illustratie, PR, web development, foto, project management, finance, business development, legal, en HR. Welk skill-based vrijwilligerswerk jij dan ook wil doen, het belangrijkste om te onthouden is dat je met jouw skills een impact maakt. Niet alleen op het goede doel, dat enorm blij is met jouw hulp, maar ook op de missie waarvoor zij zich inzetten.

Mocht jij nou ook een poging willen wagen, dan kun je altijd bij een goed doel naar jouw keuze aankloppen. Grote kans dat ze je aanbod waarderen ;) Mocht dat nou niet helemaal gesmeerd lopen of heb je geen voorkeur, dan kun je ook even een kijkje nemen op ons platform.

 

 

De Nieuwe Gevers
Geef waar je goed in bent.

Voor de mensen die graag dat extra duwtje krijgen. 

🙂 Iemand helpen laat je lekker voelen. Inkoppertje deze. 

🛠 Ontwikkel je skills met nieuwe projecten. 

🔥 Verbreed je netwerk & leer nieuwe mensen kennen. 

🌍 Bouw aan een betekenisvol CV. Niet slecht. 

🤲 Wie goed doet, goed ontmoet. Free karma points. 

Meld je ook aan