Stichting Bont voor Dieren werkt aan een bontvrije wereld
Samenwerken met vrijwilligers
Geschreven door Isa de Graaf | 07 oktober 2024
Onlangs had ik het genoegen om met Sandra, de directeur van Stichting Bont voor Dieren, te praten. Deze stichting is sinds 1986 actief en zet zich in voor een bontvrije wereld. Veel professionals hebben via De Nieuwe Gevers al geholpen aan deze missie. Ik was benieuwd hoe dat er in de praktijk aan toe is gegaan!
Bekijk de projecten voor Stichting Bont voor dieren →
De missie van Stichting Bont voor Dieren
Allereerst was ik benieuwd naar de missie van Stichting, dus hier vroeg ik Sandra eerst naar. Hierop legde zij mij uit dat hun doel is om bontfokkerijen en -verkoop wereldwijd uit te bannen. "Het is een ambitieus doel," zegt ze, "vooral in landen zoals China, maar een importverbod in Europa zou al een enorme stap zijn." Gelukkig heeft Nederland bontfokkerijen al verboden, maar de strijd is nog lang niet voorbij. Bont is nog steeds overal zichtbaar en te koop.
Daarom geeft de stichting voorlichting op scholen, op straat en via social media. "Veel mensen hebben geen idee dat bont nog steeds verkrijgbaar is, hier proberen we meer bewustzijn over te creëren." Dit doen ze door onder andere door op veel verschillende manieren zichtbaar te zijn, campagnes te houden over dit onderwerp en te lobbyen in Nederland en Europa.
Wat maakt deze stichting zo bijzonder?
Hun grensverleggende aanpak en de manier waarop ze tegen de machtige bontindustrie ingaan. Door consumenten, winkeliers en de politiek op een positieve manier te benaderen, willen ze hun doelen halen.
De impact van hun werk begint dan ook steeds zichtbaarder te worden: binnen Europa is er nu een verbod op bont en in Nederland zijn bontfokkerijen dus per 2024 verboden.
Wat waren de grootste uitdagingen die jullie wilden aanpakken?
Dat Stichting Bont voor Dieren ambitieuze doelstellingen had was gauw duidelijk. Hoe hebben ze dit aangepakt de afgelopen jaren? En wat waren de grootste uitdagingen?
"We hadden vooral behoefte aan een professionele blik op hoe je marketingplannen ontwikkelt. Ik heb zelf wel een achtergrond in marketing, maar ik ben er al een tijdje uit en er zijn veel ontwikkelingen geweest. Het team is relatief jong en leert snel van elkaar, maar dat kan ook een beperking zijn bij een kleine organisatie."
Toen kwam De Nieuwe Gevers op het pad van Sandra. Een digitaal platform om professionele vrijwilligers te vinden die hun kunnen helpen met hun missie. "De kennis binnen een kleine organisatie is snel op. Dan moet je van buitenaf hulp halen. Dat kan door iemand in te huren, maar je kunt ook lid worden van De Nieuwe Gevers en het met een vrijwilliger doen die echt verstand van zaken heeft."
Dit bleek een goede oplossing. Momenteel hebben ze meerdere projecten op het platform staan en kunnen ze eenvoudig goede hulp vinden. De professionals via De Nieuwe Gevers hebben de stichting op verschillende manieren enorm geholpen.
"Vooral op het gebied van marketing, maar ook fondsenwerving zijn we sterk geholpen. Afgelopen maanden hebben we een business coach gehad die heel goed kon meedenken over hoe je je data kunt beheren en benutten. Hij heeft ons geholpen met het ontwikkelen van rapportages die we kunnen gebruiken voor onze communicatie en fondsenwerving. Zo kunnen we die verder uitbouwen en verbeteren.
Op het moment zijn we op zoek naar videografen omdat social media zo belangrijk is. Het is fijn als je een videograaf hebt die mooie, korte filmpjes kan maken zodat je mooie content kan plaatsen die je missie duidelijk vertaald."
Vrijwillig is niet vrijblijvend
Bij De Nieuwe Gevers geloven we erin dat vrijwilligerswerk niet betekent dat het ook vrijblijvend is. Je moet op elkaar kunnen vertrouwen en de samenwerking moet prettig verlopen. Ik was benieuwd hoe de samenwerking met vrijwillige professionals voor Sandra en Stichting Bont voor Dieren was geweest.
Ze vertelt dat dit erg soepel verloopt. "De juiste mensen melden zich aan en dat is goud waard. Het is bijzonder en waardevol om verschillende achtergronden en ervaringen samen te brengen."
Ze hebben eerst een kennismaking met de mensen die zich aanmelden en hier komen goede matches uit. Het contact verloopt ook soepel: Sandra heeft nog nooit klachten gehoord. “We zijn een kleine stichting met beperkte inkomsten en volledig afhankelijk van donaties, dus we kunnen het ons niet permitteren om overal professionals voor in te huren. Soms liggen de tarieven rond de 100 euro per uur. Dat kunnen we niet betalen. Toen De Nieuwe Gevers langs kwam, leek dat ons ideaal!” Het geld dat Bont voor Dieren hiermee kan besparen, kan de stichting zo goed ergens anders inzetten."
“Ik denk dat we nu zo'n twee jaar lid zijn, misschien iets langer, en we hebben er al veel gebruik van gemaakt. Het is echt heel nuttig. Bij De Nieuwe Gevers vind je echt professionals met kennis van zaken.”
Door de kennis en kunde van vrijwilligers komt de stichting sneller een stapje dichter bij een bontvrije wereld.
Toekomstplannen
Het is fijn om te horen dat de stichting zulke goede ervaringen heeft met ons platform. Maar wat staat er verder nog op de planning voor Stichting Bont voor Dieren?
Sandra is in ieder geval erg optimistisch: "We willen meer kennis en inspiratie in huis halen en hulp bij het uitwerken van ons nieuwe meerjarenplan. Onze najaarscampagne, ontwikkeld met steun van De Nieuwe Gevers, was een groot succes en zo gaan we gewoon door!"
Jouw rol in de strijd tegen bont
Wil je ook een steentje bijdragen? Meld je aan als vrijwilliger en help stichtingen zoals Stichting Bont voor Dieren sneller hun einddoel te halen.
Of kun jij als organisatie ook een dosis kennis en kunde van vrijwilligers gebruiken? Sluit je dan aan bij het platform van De Nieuwe Gevers, plan een kennismakingsgesprek in met een Impact Consultant en vind snel de juiste match voor jouw vraagstukken.
Gerelateerde artikelen
door Lou Benders
Hoe Kim Trotz impact maakt met Qommunity
06 februari 2024
Ontdek hoe en waarom Kim Trotz met The Freelance Qommunity en als Nieuwe Gever impact maakt en meerdere vrijwilligersprojecten oppakt.
door Lou Benders
Zo hielp Ellis De Liedjesfabriek met hun social media strategie
12 januari 2024
Freelance communicatieadviseur Ellis Molenaar hielp via De Nieuwe Gevers De Liedjesfabriek hun social media strategie te verbeteren. Het doel? Meer bereik en meer funding ophalen.
door Demi Brommer
Olga en Michel hielpen Village of Peace
21 juni 2024
Benieuwd hoe Nieuwe Gevers projecten oppakken? Nieuwe Gever Olga en Jaco van Village of Peace vertellen over hun samenwerking.