IMG 2007

Zo hielp Ellis De Liedjesfabriek met hun social media strategie

Zonder druk goed werk leveren

Geschreven door Lou Benders | 12 januari 2024

Freelance communicatieadviseur Ellis Molenaar hielp via De Nieuwe Gevers De Liedjesfabriek bij het verbeteren van de social media strategie. Het doel? Meer bereik en meer funding ophalen. 

Wie is Ellis Molenaar?

Ellis is allround communicatieadviseur, gespecialiseerd in corporate communicatie.

Ze helpt bedrijven om hun bedrijfsverhaal op een consistente en effectieve manier te vertellen.

"Ik ben altijd op zoek naar goede verhalen. Het liefst met een element van duurzaamheid. Als het daarover kan gaan, ben ik nog gelukkiger met mijn werk. 
Ook bij commerciële bedrijven aan de slag gaan vind ik leuk. Maar als je dan aan het verhaal gaat peuteren, is een strategie die alleen focust op groei niet per se de basis voor een goed verhaal. 

Mijn zoektocht naar duurzaamheid gaat hand in hand met de behoefte aan zingeving. Zo kwam ik ook bij De Nieuwe Gevers terecht."

Voor Ellis is een goed verhaal essentieel in alle vormen van communicatie. Het scherp en duidelijk overbrengen van de 'why', 'how', 'what' en beloftes is cruciaal voor succesvolle communicatie. 

 

Waarom heb je gekozen voor skill-based vrijwilligerswerk?

"Ik wilde graag mijn vaardigheden inzetten om anderen te helpen."

Ellis kwam bij De Nieuwe Gevers terecht via een vriendin en was direct verkocht.

De Liedjesfabriek sprak haar aan vanwege haar liefde voor muziek. Zelf zingt ze ook in een koor.

Starten voor deze organisatie was voor haar een win-win situatie. Zo kon ze als kersverse freelancer ervaring opdoen in het maken van plannen, presenteren en pitchen, terwijl ze tegelijkertijd waardevolle hulp bood aan De Liedjesfabriek.

"Voor jezelf werken is toch anders dan als medewerker. Je moet jezelf leren verkopen."

 

Wat is De Liedjesfabriek?

De Liedjesfabriek helpt kinderen in Nederland die langdurig ziek zijn met een plezierige en zinvolle muzikale afleiding én een blijvende herinnering. Zo zijn ze weer even kind en vergeten ze alle zorgen om hen heen.

 

De Liedjesfabriek maakt muziek met kinderen met een beperking

 

Wat heb je precies gedaan voor De Liedjesfabriek?

Het verbeteren van hun social media strategie

"De Liedjesfabriek bestond 15 jaar en wilde hun bereik vergroten, meer donateurs en bedrijven aantrekken. Ik heb hen geholpen met hun social media strategie om dit doel te bereiken."

Ellis adviseerde hen om consistente content te creëren door gebruik te maken van drie haakjes (of thema's) waar zij hun verhaal aan konden ophangen. Dit biedt houvast in het ontwikkelen van content. Bovendien maken de drie haakjes het makkelijk om iedere keer weer kwalitatieve posts te creëren, die een duidelijk doel hebben. En met meer én betere content weet je volgers aan je te binden.

Daarnaast suggereerde Ellis dat De Liedjesfabriek ook zelf actief op zoek kan gaan naar volgers. Volg zelf ook mensen die geïnteresseerd zijn in goede doelen, ook daarmee breid je je groep volgers uit. 

"De kennismaking met Patrick van De Liedjesfabriek was top. Er was direct een leuke klik. Daarna heb ik samen met hem en collega Mark twee uur in Nijmegen twee uur om tafel gezeten.

Dat voelde als buiten spelen. Zonder druk of spanning erop je kennis aanreiken en meedenken. Daar kreeg ik heel veel energie van."

 

Wat heb je geleerd van dit vrijwilligersproject?

Dat zelftwijfel helemaal niet nodig is!

Tijdens dit project leerde Ellis meer over zichzelf en haar presentatievaardigheden. Ze ontdekte dat het niet uitmaakt met wie je aan tafel zit, maar dat goede ideeën en enthousiasme altijd gewaardeerd worden.

Ze merkte ook dat ze na 15 jaar werkervaring echt veel kennis en inzichten heeft die ze kan delen. Dit gaf haar zelfvertrouwen en motiveerde haar om structuur en nieuwe inzichten te bieden. En zo anderen nog beter te helpen.

"Eigenlijk maakt het niet uit bij wie je aan tafel zit. Met je goede ideeën kom je het verst. Dan is het eigenlijk altijd goed. Zeker met veel enthousiasme.

Ik was eerst hierover nog best onzeker. Maar stiekem weet ik na 15 jaar werken heel veel. Dat is ook logisch. Die zelftwijfel is helemaal niet nodig."

 

In gesprek over communicatiestrategie

 

Zou je in de toekomst meer vrijwilligersprojecten oppakken?

"Absoluut! Ik heb er ook al meer opgepakt!"

Ellis is enthousiast over skill-based vrijwilligerswerk en raadt anderen aan om het ook te proberen. Ze gelooft dat het een geweldige manier is om extra ervaring op te doen, nieuwe mensen te leren kennen en bij te dragen aan maatschappelijke organisaties.

Ellis benadrukt ook haar morele ambitie om bedrijven zonder toegang tot commerciële middelen te helpen. Ze vindt het belangrijk om iets terug te geven en voelt zich goed bij de impact die ze kan maken door haar kennis in te zetten voor goede doelen of bedrijven die een maatschappelijk doel dienen.

"Ik kan me voorstellen dat je elke keer als je in-between klussen zit wel een project op kunt pakken. Dat is ook gewoon heel leuk om te doen - om je brein ook aan de gang te houden. Ik merkte ook dat ik tijdens het "vacature zoeken" echt behoefte had aan iets anders. Op een gegeven moment had ik freelance.nl wel uitgespeeld.

Dus ja, dit blijf ik doen. Ik raad het ook aan iedereen aan. Je kunt echt heel veel bijdragen."

 

Doneer net als Ellis jouw skills aan een goed doel

Met 1 of 2 uurtjes tijd - in totaal of per week - kun je al een kort project oppakken

Ellis' ervaring met De Liedjesfabriek via De Nieuwe Gevers was niet alleen super waardevol voor het goede doel, maar ook voor haar persoonlijke groei als communicatieadviseur.

"Stel je mist strategisch advies geven in je werk, dan zou je dat kunnen toepassen bij een van jullie projecten. Om extra ervaring op te doen. 

Het is zo laagdrempelig om zo met je kennis iets toe te voegen. Dat opent deuren voor jezelf. Je voelt je er goed bij. Om andere ervaring op te doen en binnen andere branches een kijkje te nemen. Even uit je comfortzone."

Wil jij net als Ellis met je skills "buiten spelen", meld je dan nu aan als Nieuwe Gever en bekijk jouw aanbevolen projecten

Meld je ook aan