
Van de bergen in Italië naar vrijwilligerswerk in Nederland
Hoe marketeer Lou doet wat ze belooft
Geschreven door Demi Brommer | 04 juni 2025
Lou Benders woont samen met haar man en hun honden in de bergen van Italië. Vanuit het buitenland werkt ze als Growth lead bij De Nieuwe Gevers. Volledig op afstand, maar met impact die ver buiten Italië reikt.
Lou is niet alleen onderdeel van ons team, maar zet zich ook vrijwillig in voor goede doelen via ons platform. Ze doet precies wat we anderen vragen: je skills inzetten voor het goede. Oftewel, practice what you preach.
In dit interview vertelt Lou hoe zij haar werk aanpakt, welke waarden haar drijven en hoe ze met haar drukke agenda tijd vrijmaakt om goede doelen te helpen.
Kun je jezelf voorstellen en vertellen wat jij precies doet bij De Nieuwe Gevers?
Ik ben Lou Benders, 36 jaar en ik woon sinds 2018 in Italië, samen met mijn man en onze honden.
Mijn achtergrond ligt al vanaf het begin in de tech. Ik kwam bij De Nieuwe Gevers terecht via een oud-collega van Briq Bookings, waar ik toen content strateeg was. Die zei: “Volgens mij kunnen ze jouw hulp goed gebruiken.” Dus ben ik in gesprek gegaan. Om te beginnen als consultant. Tijdens dat gesprek met Juul - oprichter van De Nieuwe Gevers - raakte ik enthousiast en dat was wederzijds. Hij zei: “Volgens mij ben jij precies degene die we zoeken.” Waarop ik antwoordde: “Ja, dat denk ik ook!”
Naast mijn baan als Chief Content Officer bij Typetone AI ben ik toen gestart bij De Nieuwe Gevers als Growth Lead. Wat ik doe, is ervoor zorgen dat we genoeg vrijwilligers motiveren om iets goeds te doen voor mooie doelen. Naast de marketing, help ik mee het product te ontwikkelen. Zo denk ik na over hoe we het platform aantrekkelijker maken, wat voor projecten succesvol zijn, hoe we die goed neerzetten en hoe we een fijne samenwerking tussen vrijwilligers en organisaties kunnen garanderen.
"Alles wat ik doe, moet bijdragen aan meer impact voor goede doelen en daarmee een mooiere wereld."

Welke waarden vind jij belangrijk in je werk en je leven?
Eerlijkheid is voor mij de belangrijkste waarde. Soms is dat een beetje bot, maar ik vind het belangrijk dat je leeft in lijn met wat je belangrijk vindt. Dat je daar ook eerlijk over bent, naar jezelf en naar anderen.
Ik werk graag met Nederlandse organisaties, juist omdat we snel schakelen en zeggen waar het op staat. Daarnaast hecht ik veel waarde aan zorgen voor elkaar.
Als je ziet dat het niet goed gaat met iemand, dan moet je daar iets mee doen. Je hoeft geen grote dingen te doen, maar kijk niet weg. Benoem het, wees er voor iemand, hoe klein de bijdrage ook is.
Wat voor impact wil jij maken met je werk?
Ik vind het geweldig om te werken bij een sociale onderneming waar het doel is dat mensen iets goeds doen en dat we organisaties ondersteunen die goed doen. Elk goed doel draagt op hun eigen manier bij aan een betere wereld.
Ik ben blij dat ik mijn kennis en ervaring kan inzetten voor iets waar ik echt achter sta. Niet om schoenen te verkopen of mensen iets aan te praten dat ze niet nodig hebben, maar om mensen in beweging te brengen voor het goede. Alles wat ik doe bij De Nieuwe Gevers voelt kloppend.
En dat merk ik ook als vrijwilliger. Ik kan iets geven wat een organisatie zelf nog niet had en dat zorgt ervoor dat ze verder komen dan ze zelf dachten.

Kun je een project delen dat je hebt gedaan als vrijwilliger?
Mijn laatste project was voor Zin in Utrecht. Ik heb een flyer voor hen ontworpen, gericht op hun huidige doelgroep: voornamelijk ouderen met levensvragen of mensen die te maken hebben gehad met rouw of verlies. Het doel was om hen te motiveren om te doneren, of zelfs Zin in Utrecht op te nemen in hun testament.
Ik ben geen designer, maar ik vind het leuk om te ontwerpen. Dus met Canva dacht ik: let’s go. Hun oude flyers bevatten veel tekst, wat lastig leesbaar is, zeker voor ouderen. Ik dacht aan mijn eigen vader die eigenlijk een leesbril nodig heeft, maar te eigenwijs is om 'm op te zetten. Dus ik heb alles groot, duidelijk en herkenbaar gemaakt.
De flyer vertelt wie Zin in Utrecht is, wat ze doen en hoe mensen kunnen doneren. Alle info staat erop: QR-code, telefoonnummer, e-mailadres. En ik heb geadviseerd om het op A4 te printen, niet op A5. Dat leest veel makkelijker.
De samenwerking met Suzette van Zin in Utrecht was superfijn. Ze was snel, positief en ontzettend behulpzaam.
“Lou was heel fijn om mee samen te werken. Lekker efficiënt, erg digitaal vaardig en pakte fijn door. Naast dat ze ook gewoon erg aardig en positief was.” – Suzette van Zin in Utrecht
Wat is de missie van Zin in Utrecht?
Zin in Utrecht biedt geestelijke begeleiding aan mensen met levensvragen, dingen als: “Wat doe ik hier eigenlijk?”, “Wat is de zin van mijn leven?” Veel mensen met dit soort vragen worden vaak verwezen naar een GGZ. Of die worden vaak in hokjes gezet, alsof ze een psychisch probleem hebben, maar het is hartstikke normaal om die vragen te hebben.
Zin in Utrecht wil laten zien dat het normaal is en dat er ruimte mag zijn voor zulke gesprekken. Ze werken nu alleen met ouderen vanwege subsidie, maar willen uitbreiden naar alle Utrechters. Daarom wilden ze ook die flyer hebben om meer financiële steun te krijgen.
Wat doe je nu?
Ik ben nu bezig met een nieuw project voor het Jane Goodall Instituut. Supervet natuurlijk. Ik help hen met het herschrijven en wireframen van hun homepage. Hun copy is al goed, maar het mist nog urgentie. Het probleem dat zij aanpakken en hun indrukwekkende resultaten, komen niet goed uit de verf.
In het gesprek met hun marketingmanager konden we samen scherp krijgen wat wél de kernboodschap moest zijn.
“Lou heeft ons geholpen bij het verbeteren van de kernboodschap op onze homepage. Met een helder plan van aanpak, slimme ideeën en creatieve invalshoeken wist ze onze bestaande content te bundelen en om te zetten in een concreet voorstel. De samenwerking verliep prettig en professioneel; we zijn erg blij met het resultaat en haar enthousiaste bijdrage.” – Marleen, Jane Goodall Instituut

Wat vind je het leukst aan dit soort projecten?
Vooral het contact met nieuwe mensen die zich inzetten voor een goed doel. Je leert elke keer weer over een missie die je nog niet kende.
Het geeft me hoop dat er zoveel mensen zijn die hun vrije tijd besteden aan anderen.
Daarnaast merk ik dat ik doordat ik al meerdere projecten heb gedaan ze ze steeds efficiënter aanpak. Ik weet beter hoe ik het proces moet leiden. Ik plan nu direct meetings in, bepaal samen de mijlpalen en zorg dat we het project soepel afronden. Dat geeft veel voldoening.
Heb je tips voor andere vrijwilligers?
Wat ik heb geleerd is dat een goede voorbereiding en duidelijke planning echt het verschil maken.
Stap 1 - Tijd inplannen: Mijn eerste tip: plan alles van tevoren in. Ik reserveer elke week bewust 1 à 2 uur voor het project en zet dat met een herinnering in mijn agenda. Dan weet ik: “Vandaag ga ik hieraan werken en morgen stuur ik het op naar de organisatie.” Die planning stem ik ook meteen met hen af, zodat we samen naar een duidelijk doel toewerken.
Stap 2 - Informatie opvragen: Tijdens het eerste gesprek vraag ik meteen alle informatie op die ik nodig heb. Denk aan eerdere flyers, missie- en visiedocumenten, tone-of-voice gidsen, alles wat relevant is. Dan heb ik een goede basis om zelfstandig aan de slag te gaan, zonder telkens iets na te hoeven vragen.
Stap 3 - Aan de slag: Daarna ga ik eerst zelf ontwerpen of schrijven en vervolgens plan ik een feedbackmoment waarin we samen door het concept gaan. Wat werkt er wel, wat niet? Die input verwerk ik dan direct in de meeting, zodat ze gelijk het resultaat kunnen zien.
Stap 4 - Feedback: Ik zeg altijd duidelijk dat ik niet getrouwd ben met mijn ideeën. We maken iets samen. De organisatie weet wat bij hen past en ik breng expertise mee over wat goed werkt. Die combinatie zorgt voor het beste resultaat.
Stap 5 - Afronden: Ik laat het ontwerp of voorstel dan even bij hen ‘inweken’. Zo kunnen ze het intern delen en andere stakeholders betrekken. De week erop plannen we een afrondend gesprek waarin we de laatste feedback verwerken. Zo komt er een helder eindpunt aan het project.
Plan mijlpalen dus vroeg in, communiceer helder en werk samen. Dan behaal je als vrijwilliger echt resultaat en het blijft leuk.
Wat staat jou als professional nog te wachten?
Ik blijf naast mijn werk bij De Nieuwe Gevers lekker vrijwilligersprojecten doen. Nu ik weet dat ik er maar 1 à 2 uur per week mee bezig ben en een project meestal binnen een maand afrond, wil ik dit jaar sowieso nog 3 projecten oppakken.
Daarnaast zijn we bij De Nieuwe Gevers bezig met toffe innovaties: slimmer matchen, betere projectformuleringen, betere profielen. Alles om de drempel te verlagen en meer waarde te bieden.
Daarvoor volg ik ook een LLM Engineering course. Ik wil precies weten hoe AI werkt, zodat ik het optimaal kan inzetten. Deze zomer ga ik daar meer tijd voor vrijmaken. Verder blijf ik leren en mijn steentjes bijdragen aan een betere wereld.

Als wij het kunnen, dan kun jij het ook!
Heeft Lou jou geïnspireerd om ook online vrijwilligerswerk te doen? Neem eens een kijkje op onze projectenpagina.
Kies uit meer dan 200 projecten bij 350 verschillende goede doelen. Vrijwilligerswerk op locatie, vanuit huis of allebei, dat bepaal je zelf.
Gerelateerde artikelen

door Demi Brommer
Het roer om, Bob kiest voor maatschappelijke impact
25 maart 2025
Wat doe je als je als ondernemer tegen het plafond zit? Bob Kreefft besloot Homerun te verkopen en begon een vrijwilligersproject bij Stichting Mendoo. Dit leidde tot de ontdekking dat hij weer wil ondernemen, maar nu met meer impact.

door Demi Brommer
In between jobs ontdekte Max de Raad vrijwilligerswerk
04 maart 2025
Ontdek hoe IT-consultant Max de Raad via vrijwilligerswerk impact maakt met IT-projecten bij goede doelen en welke waardevolle lessen hij leerde.

door Sarah - Aangepast door Demi Brommer
De mogelijkheden van online vrijwilligerswerk
28 oktober 2021
Zou jij graag vrijwilligerswerk doen, maar doe jij het liever vanaf de bank bij jou thuis en op afstand? Dan is online vrijwilligerswerk misschien wel iets voor jou! Benieuwd waar en hoe je dit kan doen? Lees hierover meer in deze blog.