Zo doe je duurzaam - Ons interview met Maartje Bregman
Klimaat optimist, influencer en ondernemer
Geschreven door Lou Benders | 22 april 2024
Wist je dat Maartje Bregman aan het begin van haar loopbaan 4 maanden fulltime werkte als fysiotherapeut - waarvoor ze ook jaren gestudeerd had? Toen al wist ze dat dit niet haar roeping was. In haar proeftijd diende ze haar ontslag in en stortte zij zich volledig op haar duurzame carrière.
Influencer was ze al. Het einde van de maand haalde ze met spreekklussen en Instagram-samenwerkingen. Maar wat moest ze nu? In dit interview lees je hoe klimaat optimist en Nieuwe Gever Maartje het roer omgooide, haar passie achterna joeg en zomaar een boomvrij tijdschrift in het leven riep.
Onderweg beloven we dat je meer opsteekt over duurzaamheid. Zelfs als je al heel duurzaam bent.
Vind nu jouw duurzaamheidsproject →
Hoe Maartje meer dan alleen een klimaat optimist werd
Nadat ik gestopt was als fysio, ging ik rondneuzen. Wat kon ik doen met mijn kennis en wat wilde ik nog meer leren? Ik weet veel over hoe je als individu kunt verduurzamen en ging vaker in gesprek met bedrijven om hen te helpen hun organisatie verduurzamen. Waar ik minder over wist, was hoe je in de politiek mensen kunt aanzetten tot verduurzaming.
Zo kwam ik de Jonge Klimaatbeweging tegen die als organisatie de stem jongeren in het klimaatdebat vertegenwoordigen. Hier startte ik in het bestuur met als rol marketing en communicatie. Om te leren hoe je met de politiek het gesprek aangaat en vanuit boven naar beneden een systeem kan veranderen.
"Dit was een hele mooie stap. Eindelijk voelde ik me niet meer zo alleen. Soms was het alsof ik aan het roepen was in de woestijn. DUURZAAMHEID! Met echo's en krekels die om je oren vliegen."
Doordat ik nu een hele groep mensen had gevonden die zich iedere dag als vrijwilliger inzetten voor het klimaat, kreeg ik hoop. Maar het was dus wel een vrijwilligersfunctie en er moest nog geld verdiend worden. Dus besloot ik het ondernemen naar een hoger level te tillen.
Starten met Happy Times Magazine
Ik had een minor ondernemerschap gedaan en had al snel het idee om een tijdschrift te beginnen. De waarde is dat je in een tijdschrift dieper kunt gaan dan online. Veel mensen in mijn omgeving hadden ook echt behoefte aan tijd zonder hun telefoon. Maar ook aan hoopvolle verhalen.
Die hoopvolle verhalen vind je op social media maar niet op TV of in traditionele media. Dus dat gat kon ik opvullen. En dat is best wel pionierend.
De wereld wordt steeds digitaler en daar nu al vanaf stappen… Dat is een spannende keuze geweest. Lange genuanceerde verhalen vertellen versus clickbait koppen en snackable content. Misschien worden niet alle mensen er warm van, maar toch waren er genoeg mensen die zeiden dat dit precies is wat we nu nodig hebben.
Gewoon doen!
Dus ik dacht: Ik heb niets te verliezen. Ik ga het gewoon doen. Om te weten hoe ik mijn magazine in de winkels kon krijgen, heb ik mensen aangeschreven op LinkedIn - zonder in de winkels te komen was het de moeite niet waard. In die gesprekken heb ik me er volledig doorheen gebluft. Ik had nog niets staan en ben met een Canva-opzetje aan komen zetten.
Pas toen ik zeker wist dat mijn magazine in de winkel zou komen te liggen, heb ik schrijvers en vormgevers erbij gezocht. Zo heb ik door op andermans talenten te leunen en ze te bundelen, samen het eerste tijdschrift kunnen maken.
"Precies een week voor de launch van het eerste magazine werd ik gebeld door Giel Beelen die zei dat hij het concept zo tof vond, en vroeg of ik er een radioshow van wilde maken. Natuurlijk wilde ik dat! Een week later zaten we in zijn studio in Haarlem."
Het magazine en de verhalen die we vertellen
Op het moment zijn we alle ideeën die ik destijds had ook echt aan het uitvoeren. Iedere week een radioshow. Ieder kwartaal een Happy Times Magazine. Het zomernummer komt in juni uit. Zo proberen we langzaamaan een plekje te veroveren in de gebaande wereld van duurzaamheid strijders.
Hoe ik aan de verhalen kom? Die komen echt overal vandaan! We proberen vooral kleine lokale en menselijk behapbare verhalen te vertellen. Iedereen van onze redactie kent wel iemand die iets doet met duurzaamheid. Zodat we juist de verhalen uitlichten die normaal niet in de spotlight komen, maar waarin je jezelf wel écht kunt herkennen. Die verhalen maken we groter om mensen te inspireren.
"Duurzaamheid is niet alleen van de politiek of de grote vervuilers. Het is juist van ieder individu die op hun eigen manier hieraan invulling geeft."
We doen diepgaand onderzoek naar de thema's waar we over schrijven. Veel kennis over duurzaamheid is eigenlijk niet toegankelijk. Maar weinig mensen in Nederland hebben dat IPCC-programma echt pagina voor pagina gelezen. En eigenlijk is het onleesbaar. Daarom lezen wij het wel en maken we de kennis behapbaar. Zonder ingewikkelde termen. We geven antwoorden op vragen: Wat is die klimaatcrisis nou eigenlijk? Waarom is het een crisis? En waarom moeten we er iets aan veranderen?
Mijn eerste verhaal ging over 2 vrouwen die tuinders werden
Ik ontmoette hen in hun pluktuin. Ze hadden elkaar tijdens een cursus voor jonge ondernemers ontmoet waar het ging over de problemen van onze tijd. Ze woonden dicht bij Den Bosch en hadden een kantoorbaan.
Tijdens die cursus vonden ze elkaar en besloten ze als tuinders te starten. Voor het geld hebben ze allebei een side hussle. Met passie verkopen ze bloemen, groente, fruit en theekruiden. Ze hebben een gebiedje gekocht en dat is nu een pluktuin voor mensen met een abonnement. Ik vind dat heel bijzonder. Ze zijn echt hun eigen stukje wereld aan het verduurzamen. Zo zorgen zij voor gezond en duurzaam eten voor de buurt.
Hierover heb ik een stuk geschreven en ik heb ze beloofd dat dit mijn eerste verhaal zou worden. 5 maanden later kwam het tijdschrift uit.
We delen voorbeeldgedrag en willen mensen niet aanvallen
We vertellen het probleem, maar zeggen niet dat je het alleen moet oplossen. We zeggen ook niet dat bepaalde bedrijven niet meer mogen bestaan of dat we met z'n allen moeten veranderen. Wat we wel doen: Het probleem schetsen en uitleggen hoe onze hoofdpersonen ervoor kiezen een stukje van dat hele grote complexe probleem op te lossen. En hoe ze dat doen.
Daarmee val je niemand aan. Op hun beurt vallen mensen ons daardoor ook niet aan. Ze worden juist nieuwsgierig. Reacties die we vaker krijgen: "Na jullie stuk ben ik me hier eens in gaan verdiepen." Zo leidt dat stukje content van ons ertoe dat mensen hun eigen onderzoek gaan doen. Dat wakkeren we aan.
"Ik geloof echt in voorbeeldgedrag. Verandering van mens tot mens. Klimaat optimisme is voor individuen die willen bijdragen aan een betere wereld."
We moeten niet te lief blijven tegen grote bedrijven en politici
Bedrijven en politici hebben de macht om echt dingen te veranderen. En dat moeten ze ook doen. Klimaat optimisme is niet bedoeld voor directeuren van bedrijven of politici die het probleem eigenlijk niet willen oplossen. Dit moeten we ons goed beseffen.
Het gaat niet goed. Dat is een feit. Je kunt hier op 2 manieren mee omgaan: 1. Ervan balen en 2. Je schouders eronder zetten en aan de slag met wat je wel kunt doen.
In gesprek met de bedrijfswereld: focus op wat wél kan
Tijdens workshops met verschillende bedrijven kom ik steeds weer managers tegen die alleen maar zien wat níet mogelijk is. Zo zei een oudere man uit de scheepvaart dat hij niets kon veranderen aan fossiele brandstof omdat hij spullen van A naar B moest brengen. Dus vroeg ik: Wat kun je dan wel doen? Hij keek me aan en liep vast.
Plantaardige broodjes serveren? De kortste route varen? Geen wegwerp plastic gebruiken? Hij begreep me niet. Soms zitten mensen vast in systemen en denken ze alleen aan hoe moeilijk het allemaal is. Dan gaan ze met de hakken in het zand en word ik overladen met excuses. Deze kleine oplossingen zijn zeker niet genoeg, maar het balletje dat ‘duurzaamheid’ heet moet eerst gaan rollen voor je echt een grotere verandering teweeg kan brengen.
Daarom haal ik winst uit kleine successen. Door het gesprek aan te gaan en toch mee te denken over wat iemand wel kan doen.
Zo word je vanzelf duurzamer
Het begint met kleine stappen. Begin maar gewoon ergens is mijn advies altijd. Ik begon zelf met vegetarisch eten, wat vegan eten werd en daarna begon ik tweedehands kleding te kopen, ging ik naar de kringloop en op vakantie met de trein. Maar dat was een proces. Als ik in 1 dag mijn hele leven op z'n kop had gezet, was ik waarschijnlijk al binnen diezelfde dag ermee gestopt.
Ook als jouw begin niet de grootste impact heeft. Begin met iets waar je in gelooft en waar je blij van wordt. Dan heeft dat een kettingreactie en ga je vanzelf bewuste keuzes maken.
"Als tip om groener te leven raad ik altijd aan om te beginnen bij de 3 thema's waarmee je het meeste impact kunt maken. Namelijk mobiliteit, voeding en koopgedrag. Hier heb je dagelijks mee te maken."
Je kunt dan je eigen gedrag onder de loep nemen en je voetafdruk alvast halveren. Je hoeft niet 100% vegan te worden, nooit meer te vliegen of nooit meer spullen te kopen. Doe wat voor jou haalbaar is om die eerste stap te maken. Kleine stappen, snel thuis. Met kleine veranderingen die je vaak herhaalt, maak je een grote impact.
Maartjes tips voor als je al duurzaam bent
Als je duurzaamheid echt een tof thema vindt, ga dan op zoek naar hoe je bijvoorbeeld je eigen wasmiddel kunt maken of je eigen kleding repareren. Kijk waar je passie ligt en maak zo je voetafdruk nog kleiner.
"Of kijk hoe je je handafdruk kunt vergroten. Kun je in de sportclub of op je werk mensen aanzetten tot verduurzaming? Hoe kun je mensen meenemen in jouw ambitie? Creëer een rimpeleffect en overstijg jouw CO2-impact."
Zo kun je een positieve impact maken, in plaats van alleen je negatieve impact te verwijderen. Dat is ook mijn doel.
Over 5 jaar (liever 1) draaien we ook groene cijfers
Waar ik over 5 jaar sta? Ja, daar ben ik veel mee bezig. Wat ik nu heb, dat was het doel. Het tijdschrift, die radioshow, talks in het hele land. De impact die ik maak is groot. Het gaat goed. We timmeren lekker aan de weg.
Wat nog niet zo goed gaat, is geld verdienen. Over 5 jaar, maar liever 1, wil ik mezelf kunnen onderhouden van mijn bedrijf, groene cijfers draaien en nieuw talent aannemen om samen nog meer impact te maken. Voor mij is geld precies dat. Een middel om impact te maken. Zo kunnen we nog meer mensen inspireren om andere keuzes te maken.
We zijn nu vooral afhankelijk van advertenties en de verkoop van ons tijdschrift. In de toekomst staan e-books, masterclasses en e-courses op het programma. Die oplossingen zijn in tegenstelling tot workshops en consultancies wel schaalbaar.
Nog een succesvol initiatief is onze Business Club
Daarnaast hebben we een Business Club opgezet waarmee we sustainability pioniers binnen bedrijven met elkaar verbinden. Eén keer per kwartaal organiseren we voor hen een event en ze komen dagelijks samen in een LinkedIn-groep. Zo verbinden we mensen met elkaar.
Duurzaamheid is zo'n groot thema en we staan nog maar aan de voet van de berg. Met dit soort initiatieven maak je een leger van mensen die als koplopers vooraan staan. Dat sluit precies aan bij wat jullie - De Nieuwe Gevers - doen. Jullie proberen ook mensen te verbinden om samen meer impact te maken.
En dan zet je mensen in hun kracht om die berg te overkomen. We moeten namelijk als samenleving, als mensheid opstaan. Dat het niet langer zo kan of hoeft. Er zijn ook al zoveel fantastische oplossingen, die we natuurlijk wel moeten leren kennen. Daar zijn wij voor. Bedrijven als Happy Times Magazine en De Nieuwe Gevers! Wij stellen mensen die meer willen doen in staat om impact te maken.
Impact maken als Nieuwe Gever
Ik heb in totaal 4 klussen voor De Nieuwe Gevers opgepakt. Zo heb ik onder andere als grafisch vormgever een certificaat gemaakt voor mensen die olifanten adopteerden en social media adviezen gegeven. Dat vond ik heel leuk om te doen.
"Ik had toen niet het geld om goede doelen te steunen, maar wilde wel heel graag bijdragen. Iets goeds doen en teruggeven."
Mijn huisgenote belde iedere vrijdagochtend alleenstaande ouderen. En op een dag vroeg ze mij: Wat doe jij? Ik had geen zin om oudere mensen te bellen, maar ik wilde wel mijn skills inzetten voor goede doelen. Gewoon met mijn talenten bedrijven helpen. In die zoektocht vond ik De Nieuwe Gevers.
Als ik een tip moet geven over projecten vinden die bij je passen? Weet waar je goed in bent. Zo kun je met weinig moeite zelf in je kracht staan, een zo groot mogelijke impact maken en anderen helpen in hun missie.
Zet je in voor duurzaamheid met Maartje en De Nieuwe Gevers
Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Maartje? Wij wel. Happy Times Magazine hebben we al besteld. En die Business Club. Daar moeten we natuurlijk bij zijn.
Wil je nog meer doen en bijvoorbeeld de Jonge Klimaatbeweging helpen of andere duurzaamheids stichtingen verrijken met je skills? Werk met organisaties samen tijdens een mooi project.
Schrijf je dan in als Nieuwe Gever en kijk welke flexibele projecten voor duurzaamheid passen bij jouw skills.
Van marketing tot schrijven, HR, finance en projectmanagement. Er zit altijd wel iets tussen waar jij dat ene goede doel hartstikke goed mee kunt helpen. En vergeet ook niet Maartje Bregman en Happy Times Magazine te volgen op Instagram en op LinkedIn!
Gerelateerde artikelen
door Lou Benders
Hoe Kim Trotz impact maakt met Qommunity
06 februari 2024
Ontdek hoe en waarom Kim Trotz met The Freelance Qommunity en als Nieuwe Gever impact maakt en meerdere vrijwilligersprojecten oppakt.
door Lou Benders
Zo hielp Ellis De Liedjesfabriek met hun social media strategie
12 januari 2024
Freelance communicatieadviseur Ellis Molenaar hielp via De Nieuwe Gevers De Liedjesfabriek hun social media strategie te verbeteren. Het doel? Meer bereik en meer funding ophalen.
door Lou Benders
Mensen helpen, wat doet dat met je?
31 oktober 2023
Wil je een verschil maken in de wereld? Ontdek hoe mensen helpen niet alleen voldoening geeft, maar ook je zelfvertrouwen vergroot en je professionele reputatie versterkt. Lees nu onze blog en raak geïnspireerd om je