
Creatief campagne concept
Organisatie in het kort
De Week Zonder Vlees is een jaarlijks terugkerende campagne die heel Nederland laat zien hoe gemakkelijk en lekker geen vlees eten is. Samen vinden wij dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Daarom promoten wij willen we een flexitarisch eetpatroon!
Lees meerImpact thema’s
Project details
8-16 uur in totaal
Verspreid over 2-4 weken
Op locatie en/of vanuit huis
We kunnen direct starten
Met jouw hulp kunnen we zorgen dat België gaat nadenken over de eigen vleesconsumptie en geactiveerd wordt om mee te doen met de Week Zonder Vlees. Deze campagne zorgt 100% voor gedragsverandering!

Isabel Boerdam
De Nationale Week Zonder Vlees
Projectomschrijving
Waarom we dit project starten?
Onze Week Zonder Vlees gaat uitgerold worden in Europa, met als eerste bestemming: België. Het budget voor een nieuw land is in het eerste jaar altijd heel klein, dus we moeten op een slimme manier een hele grote impact maken. Daarom wil ik een spraakmakende parodie-achtige video ontwikkelen over de vleesconsumptie (en vreetcultuur) in de Belgische markt waarmee we hopelijk "viral" kunnen gaan en het gesprek kunnen aanzwengelen. Ik ben daarom op zoek naar een Creatief die met mij (en de videomaker) dit creatieve concept kan uitdenken tot concreet script / opdracht aan de videomaker.
Wat hebben we nodig?
- Een creatief concept voor een spraakmakende parodie-achtige video met viral potentie, dat past bij ons merk en budget.
- Een concept document dat het campagne concept bevat (met elementen als boodschap, tagline en middelen inzet, concept mock-ups etc). Dit concept moet zo concreet doordacht worden dat het in feite de briefing / script is voor de videomaker
- Bij het maken van het concept moet rekening gehouden worden dat er geen geld is voor een grote productie, er moet dus gewerkt worden met bestaand rechtenvrij videomateriaal OF animatie
- Onderdeel van het creatieve concept moet dus de storyline en het moodboard zijn, bij voorkeur uitgewerkt tot het niveau van scenes, inclusief eventuele tekst / voice-over
- De video krijgt een vrije vorm, Week Zonder Vlees is afzender, maar de video moet vooral prikkelen en dan kan de call to action aan het einde komen. Hoofddoel is dat erover de video gepraat wordt en dat hij "worth to share" is.
- Het concept uitgewerkt in mock-up designs in lijn met onze huisstijl.
- Goed om te weten: het monitoren van de campagne is niet nodig.
Onze ervaring met soortgelijke projecten: Ik ben er bekend mee of heb er eerdere ervaring mee
🙋♂️ Ben jij de vrijwilliger die we zoeken?
Een creatieve concepter/copywriter, die een campagne communicatieconcept kan bedenken en deze tot visuele mock-ups kan uitwerken in een concept document.
Wat hebben we al?
- Doel: heel België activeren om mee te doen met de Week Zonder Vlees van 23-29 oktober (of in ieder geval bewust maken van de boodschap van deze campagne)
- Huisstijl: weekzondervlees.be (er is een brandbook en alles, maar de video mag een "vrije vorm" hebben het moet gaan over het thema, en schuren / opvallen, het moet geen campagnevideo worden)
- Budget: er is geen geld om een volledige videoproductie te doen, dus ik hoop dat we een vorm kunnen bedenken waarin we werken met bestaand rechtenvrij beeld (youtube/nieuwsmedia, evt met bronvermelding) of animatie
- Mijn eerste idee: een parodie-achtige video in de stijl / het gedachtegoed van La Grande Bouffe (https://www.google.com/search?q=la+grande+boeuf > check afbeeldingen) waarin we België neerzetten als een extreme vreetmaatschappij waarin het niets is dan patat, bier en vlees. Wellicht zelfs door de jaren (beginnen in zwart wit en dan naar de tijd van nu). In de video gaat de Grande Bouffe van vlees over naar een Grande Bouffe van groente waarin de mensen er opeens veel mooier en gezonder uit zien OF er komt een hele harde overgang naar de klimaatproblematiek en hoe België met dit gedrag de wereld kapot maakt. Afsluiten met call to action naar Week Zonder Vlees, maar wel met een knipoog: Wij komen jullie redden, doe mee. Het is nog niet te laat, doe mee. Wil jij dit ook, doe mee.
- Praktische opmerking: ik zou het heel vet vinden om echt Grande Bouffe achtige beelden te hebben, maar ik weet niet in hoeverre dat rechtenvrij gebruikt kan / mag worden. Alternatief is dat we op YouTube op zoek gaan naar allemaal vretende Belgen (of uit nieuwsmedia berichten ofzo) en daar een compilatie van maken die hetzelfde gevoel geeft. Of dat het een animatie wordt, dat zou ook nog kunnen.


De missie van De Nationale Week Zonder Vlees.
De Nationale Week Zonder Vlees is een stichting die consumenten op een concrete manier bewust wil maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Wij geloven dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is en promoten daarom een meer flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten.
Lees meer