3d041d57-41fe-42e1-8ac3-a5d8b615eb1a

Creatief campagne concept

Organisatie in het kort

De Nationale Week Zonder Vlees

Week Zonder Vlees is een jaarlijkse campagne die heel Nederland én Europa laat zien hoe gemakkelijk en lekker minder vlees eten is.

Lees meer

Impact thema’s

💛 Duurzaamheid, natuur en milieu

Project details

⏱️

8-16 uur in totaal

info-icon-hours
Dit is een indicatie van de projectgrootte. Wanneer en hoeveel uur per week je hieraan werkt, is aan jou. Gemiddeld werken professionals 1 tot 2 uur per week aan een project.
🗓️

Verspreid over 2-4 weken

info-icon-weeks
De exacte duur kan korter of langer zijn, afhankelijk van jullie afspraken. Zolang het maar bij je agenda past. Onze organisaties weten dat je dit vrijwillig doet en vaak naast je baan erbij.
📍

Op locatie en/of vanuit huis

🚀

We kunnen direct starten

apostrophe-beginning

Met jouw hulp kunnen we zorgen dat België gaat nadenken over de eigen vleesconsumptie en geactiveerd wordt om mee te doen met de Week Zonder Vlees. Deze campagne zorgt 100% voor gedragsverandering!

Isabel Boerdam

Isabel Boerdam

De Nationale Week Zonder Vlees

Projectomschrijving

Waarom we jou nodig hebben

Onze Week Zonder Vlees gaat uitgerold worden in Europa, met als eerste bestemming: België. Het budget voor een nieuw land is in het eerste jaar altijd heel klein, dus we moeten op een slimme manier een hele grote impact maken. Daarom wil ik een spraakmakende parodie-achtige video ontwikkelen over de vleesconsumptie (en vreetcultuur) in de Belgische markt waarmee we hopelijk "viral" kunnen gaan en het gesprek kunnen aanzwengelen. Ik ben daarom op zoek naar een Creatief die met mij (en de videomaker) dit creatieve concept kan uitdenken tot concreet script / opdracht aan de videomaker.

Hier zijn we naar op zoek

  • Een creatief concept voor een spraakmakende parodie-achtige video met viral potentie, dat past bij ons merk en budget.
  • Een concept document dat het campagne concept bevat (met elementen als boodschap, tagline en middelen inzet, concept mock-ups etc). Dit concept moet zo concreet doordacht worden dat het in feite de briefing / script is voor de videomaker
  • Bij het maken van het concept moet rekening gehouden worden dat er geen geld is voor een grote productie, er moet dus gewerkt worden met bestaand rechtenvrij videomateriaal OF animatie
  • Onderdeel van het creatieve concept moet dus de storyline en het moodboard zijn, bij voorkeur uitgewerkt tot het niveau van scenes, inclusief eventuele tekst / voice-over
  • De video krijgt een vrije vorm, Week Zonder Vlees is afzender, maar de video moet vooral prikkelen en dan kan de call to action aan het einde komen. Hoofddoel is dat erover de video gepraat wordt en dat hij "worth to share" is.
  • Het concept uitgewerkt in mock-up designs in lijn met onze huisstijl.
  • Goed om te weten: het monitoren van de campagne is niet nodig.

Onze ervaring met soortgelijke projecten: Ik ben er bekend mee of heb er eerdere ervaring mee

🙋‍♂️ Ben jij de vrijwilliger die we zoeken?

Een creatieve concepter/copywriter, die een campagne communicatieconcept kan bedenken en deze tot visuele mock-ups kan uitwerken in een concept document.

  • Jij bent een creatieve geest met een passie voor schrijven of designen en conceptueel denken.
  • Ervaring met het inzetten van jouw schrijf- en conceptuele vaardigheden voor het uitwerken van een nieuwe campagne.
  • Het is prettig als je een start kan maken met de visuele uitwerking in de vorm van mock-ups of schetsen.
  • Graag een creatief met ervaring / affiniteit met videoscripts/concepten en kennis van de mogelijkheden / beperkingen daarin
🌕 Creative Concepting
✍️ Copywriting
📢 Campagnes

Dit hebben we al in huis

  • Doel: heel België activeren om mee te doen met de Week Zonder Vlees van 23-29 oktober (of in ieder geval bewust maken van de boodschap van deze campagne)
  • Huisstijl: weekzondervlees.be (er is een brandbook en alles, maar de video mag een "vrije vorm" hebben het moet gaan over het thema, en schuren / opvallen, het moet geen campagnevideo worden)
  • Budget: er is geen geld om een volledige videoproductie te doen, dus ik hoop dat we een vorm kunnen bedenken waarin we werken met bestaand rechtenvrij beeld (youtube/nieuwsmedia, evt met bronvermelding) of animatie
  • Mijn eerste idee: een parodie-achtige video in de stijl / het gedachtegoed van La Grande Bouffe (https://www.google.com/search?q=la+grande+boeuf > check afbeeldingen) waarin we België neerzetten als een extreme vreetmaatschappij waarin het niets is dan patat, bier en vlees. Wellicht zelfs door de jaren (beginnen in zwart wit en dan naar de tijd van nu). In de video gaat de Grande Bouffe van vlees over naar een Grande Bouffe van groente waarin de mensen er opeens veel mooier en gezonder uit zien OF er komt een hele harde overgang naar de klimaatproblematiek en hoe België met dit gedrag de wereld kapot maakt. Afsluiten met call to action naar Week Zonder Vlees, maar wel met een knipoog: Wij komen jullie redden, doe mee. Het is nog niet te laat, doe mee. Wil jij dit ook, doe mee.
  • Praktische opmerking: ik zou het heel vet vinden om echt Grande Bouffe achtige beelden te hebben, maar ik weet niet in hoeverre dat rechtenvrij gebruikt kan / mag worden. Alternatief is dat we op YouTube op zoek gaan naar allemaal vretende Belgen (of uit nieuwsmedia berichten ofzo) en daar een compilatie van maken die hetzelfde gevoel geeft. Of dat het een animatie wordt, dat zou ook nog kunnen.

De Nationale Week Zonder Vlees
De Nationale Week Zonder Vlees

De missie van De Nationale Week Zonder Vlees.

🌱Duurzaamheid, natuur en milieu
🌿 Groeiende fase
📍Amsterdam

Stichting Week Zonder Vlees wil consumenten op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Wij geloven dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is en promoten daarom een flexitarisch eetpatroon. De campagne is in 2018 gestart in Nederland en rolt nu uit naar Europa.

Lees meer

Professionals over De Nationale Week Zonder Vlees

Marissa 👐 Ondersteuning bij kwantitatief onderzoek

cc8e6fdd-17b0-4282-a72c-0c123272cafd
💛
rating-stars

"Het was heel fijn samenwerken; Isabel communiceert duidelijk, snel en denkt goed mee. Mijn input werd gewaardeerd. Zeker een aanrader om met Week Zonder Vlees samen te werken!"

Marissa

Sanne 👐 Illustraties

1afe0a53-4c1d-4afa-9900-7a0ca7e58659
💛
rating-stars

"Isabel en Floor communiceren duidelijk en helder wat hun wensen zijn. Ze reageren snel en geven goede opbouwende kritiek. Het proces verliep soepel en snel. vriendelijke houding en waarderen de inzet. "

Sanne