dab50acf-e42c-4775-b388-3f53bb3e072b (1)

Nieuwe huisstijl

Ontwikkel een dynamische huisstijl

Day for Change

Day for Change

Day for Change gelooft dat duurzame economische ontwikkeling, goed voor mens, dier en de planeet voorwaarde is voor een eerlijke wereld. Zonder armoede. We richten ons op bewustwording en het vergroten van inzicht en kennis die (op termijn) wordt vertaald in een veranderde houding en gedrag met betrekking tot het belang van duurzame economische ontwikkeling in het primair- en voortgezet onderwijs.

  • Creëer een herkenbare visuele identiteit.

    Jouw ontwerp versterkt onze merkherkenning.

  • Leer over duurzame educatieprojecten.

    Verdiep je in financiële educatie en mondiale impact.

  • Breng jouw creatieve visie in.

    Vernieuw onze huisstijl met jouw frisse ideeën.

Help Day for Change

Nieuwe huisstijl

Periode

In 2 tot 5 weken

info-icon-weeks
De exacte duur kan korter of langer zijn, afhankelijk van jullie afspraken. Zolang het maar bij je agenda past. Onze organisaties weten dat je dit vrijwillig doet en vaak naast je baan erbij.

📍 Vanuit huis

Er zijn 1 inschrijvingen

Hoe het werkt?

Klik hier
apostrophe-beginning

Day for Change gelooft dat duurzame economische ontwikkeling, goed voor mens, dier en de planeet voorwaarde is voor een eerlijke wereld.

Rutger Wink

Door Rutger Wink

Online marketeer

De project omschrijving

⏱️ Geplaatst op 01 mei 2025

Waarom we jou nodig hebben

Hoi creatieve maker, We gaan aan de slag met iets heel tofs: een frisse doorontwikkeling van de huisstijl van Day for Change! Met onze educatieve activiteiten leren kinderen en jongeren over wereldburgerschap, duurzaam ondernemen en hun plaats in de wereld. En dat doen we met veel energie, betrokkenheid én een flinke dosis idealisme. Maar onze visuele identiteit? Die mag best weer een beetje mee met de tijd. We willen een vernieuwde huisstijl die rust uitstraalt, maar toch krachtig is. Die professionaliteit toont, maar ook toegankelijk blijft. En bovenal: die past bij wie we zijn én wie we willen aanspreken – jongeren, docenten, scholen en partners. We zoeken dus geen revolutie, maar een slimme evolutie. Logo & beeldmerk Het beeldmerk van Day for Change – de asterisk – is en blijft het kloppende hart van ons logo. Het staat voor verbinding, invloed en het grotere geheel: precies wat microkrediet en mondiale betrokkenheid betekenen. Dit beeldmerk willen we behouden, maar wel meer dynamisch inzetten. Onze wens is om de asterisk een rol te geven in al onze programma's. Denk aan subtiele variaties of animaties die passen bij de inhoud van de verschillende programma’s, zoals: • Day for Change Actie • Day for Change Challenge • Workshops • Gastlessen • Economieles.nu (heeft nu nog een eigen huisstijl maar wordt vervangen na de redesign) Elk programma krijgt binnen de nieuwe huisstijl een eigen visuele identiteit, met een herkenbaar sublogo waarin de asterisk en de naam "Day for Change" duidelijk aanwezig blijven. Ze moeten op elkaar lijken als familieleden – niet identiek, maar wel duidelijk verwant. Daarnaast willen we het logo een modernere uitstraling geven door het gebruik van een nieuw schreefloos lettertype. De combinatie van het vertrouwde beeldmerk met een strakker font zal zorgen voor de frisse look waar we naar op zoek zijn. Typografie en dagelijks gebruik Voor alle lopende teksten, communicatie en uitingen willen we een modern, schoon sans-serif font dat goed leesbaar is en toegankelijk oogt. Geen fratsen, gewoon helder en professioneel. Dit mag wat ons betreft ook het huidige font TheSans zijn. Daarnaast hebben we een praktische wens: we willen ook een goed bruikbaar systeemfont toevoegen aan de huisstijl, zodat iedereen intern (docenten, coördinatoren, teamleden) makkelijk Word- en PowerPoint-documenten kan maken die toch passen binnen de stijl. Onze voorkeur gaat hierbij uit naar Calibri, omdat dit op vrijwel alle systemen standaard beschikbaar is. Look & feel: compositie, vlakken en lijnen Een belangrijk doel van deze redesign is meer rust creëren. De huidige stijl heeft veel schuine elementen, diagonalen en kleurvlakken, wat soms wat druk kan overkomen. We willen dat vervangen door een helderder, meer gebalanceerde opmaak. Denk hierbij aan: • Meer witruimte, minder overlapping van vormen en vlakken. • Strakkere lijnen, waarmee je indeling en structuur aanbrengt zonder dat het schreeuwerig wordt. • Een gevoel van luchtigheid en eenvoud, zonder dat het saai wordt – de inhoud mag ademen. Kleurenpalet Onze kleuren zijn heilig 😉. Fuchsia, oranje, geel en zee groen zijn voor ons de kern van de visuele identiteit – vrolijk, warm, energiek. We willen deze kleuren dus behouden zoals ze zijn. Wel mag je nadenken over hoe we ze nog beter kunnen inzetten, bijvoorbeeld in combinatie met de producten. Beeldgebruik Hoewel fotografie in deze fase niet het hoofdonderwerp is, willen we je alvast meegeven dat beeld een grote rol speelt in ons verhaal. We werken veel met het contrast en de verbinding tussen "hier" (Nederlandse jongeren) en "daar" (jonge ondernemers wereldwijd) en nu (economielessen) en straks (een nieuwe economie). In de nieuwe stijl willen we beelden meer ruimte geven en ze visueel sterker verankeren in het ontwerp. Kortom We zijn op zoek naar een stijl die eenvoud en impact combineert. Iets dat rust uitstraalt, maar toch karakter heeft. Die ons merk herkenbaar maakt – ook als het gaat om de onderliggende producten – zonder dat het een bonte verzameling wordt. En bovenal: een huisstijl die uitnodigt om te gebruiken, zowel voor ontwerpers als voor docenten en teamleden. We kijken enorm uit naar jouw creatieve visie.

Wat ga je doen?

  • Redesign logo + varianten voor elk programma met de asterisk als centraal element.
  • Creëer een modern en dynamisch typografieplan met een schreefloos lettertype.
  • Bepaal een systeemfont voor intern gebruik dat consistent is met de nieuwe stijl.
  • Implementeer een gebalanceerde compositie met meer witruimte en strakkere lijnen.
  • Vat alles samen in een huisstijlstijlhandboek

Wat we al hebben

  • Huisstijldocument met richtlijnen voor kleuren en logogebruik
  • Bestaande logo-varianten van Day for Change
  • Typografieplan of fontgids die momenteel in gebruik is
  • Overzicht van de missie en kernwaarden van Day for Change
  • Animatie van Astrisk

Het profiel van de vrijwilliger

Ben jij wie we zoeken?

🎨 Logo & Huisstijl
🎨 Grafisch Design
Ik wil graag helpen Stel een vraag
Rutger Wink

Help Rutger de Logo & Huisstijl te verbeteren

Rutger is jouw contactpersoon voor dit project

Help Day for Change

Nieuwe huisstijl

Periode

In 2 tot 5 weken

info-icon-weeks
De exacte duur kan korter of langer zijn, afhankelijk van jullie afspraken. Zolang het maar bij je agenda past. Onze organisaties weten dat je dit vrijwillig doet en vaak naast je baan erbij.

📍 Vanuit huis

Er zijn 1 inschrijvingen

Hoe het werkt?

Klik hier
Ik wil graag helpen
Day for Change
Day for Change

De missie van Day for Change.

📚Educatie
💒 Gevestigde organisatie
📍Hilversum

Day for Change gelooft dat duurzame economische ontwikkeling, goed voor mens, dier en de planeet voorwaarde is voor een eerlijke wereld. Zonder armoede. We richten ons op bewustwording en het vergroten van inzicht en kennis die (op termijn) wordt vertaald in een veranderde houding en gedrag met betrekking tot het belang van duurzame economische ontwikkeling in het primair- en voortgezet onderwijs.

Lees meer