Banner Whydonate (3)

Online meer geld inzamelen?

6 inspirerende tips van WhyDonate

Geschreven door Lou Benders | 26 juni 2025

Voor organisaties die echt willen ontwikkelen en groeien, is het op een gegeven moment logisch om na te denken over online geld inzamelen. Uiteindelijk heb je budget nodig om bepaalde doelen te bereiken. En daarvoor wil je donateurs binnenhalen.

Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Om dit vraagstuk op te lossen, zijn we een samenwerking aangegaan met WhyDonate, een platform dat maatschappelijke organisaties helpt om succesvol online geld in te zamelen. Inmiddels hebben ze 12 jaar ervaring met wat wel en niet werkt. Vandaar dat we hieronder hun belangrijkste tips met jullie willen delen.

1. Begin met een verhaal

Een goede inzamelactie start met emotie. Mensen doneren niet aan abstracte projecten maar aan mensen. Betrek mensen dus door te vertellen over die ene persoon die je wilt helpen of situatie die je wilt verbeteren. Wat is er aan de hand? Waarom is het urgent? Wat is jullie drive om er wat aan te doen?

Gebruik bij voorkeur beeldmateriaal, een korte video of een mooie foto met een quote. Waarom? Omdat mensen sneller doneren als ze zich het verhaal kunnen voorstellen. En dat begint bij een echt verhaal.

Een verhaal hoeft niet perfect te zijn. Juist de menselijkheid spreekt aan. Denk aan een vrijwilliger die vertelt waarom die zich zo graag inzet. Of een deelnemer die vertelt wat jullie werk voor die persoon heeft betekend. Probeer mensen te raken met je verhaal—woede, hoop, toewijding—en gebruik herkenbare taal. Het is de kunst om de bull-shit te mijden, en echt te doen.

 

2. Wees concreet over wat je wilt bereiken

‘Help ons jongeren ondersteunen’ is vaag. ‘Met €5000 kunnen we 100 jongeren een workshop geven’ is duidelijk. Mensen zijn graag ‘sharp’ waar ze in investeren.

Stel dus een concreet doel – en geef ook duidelijk aan wanneer je het geld binnen wilt hebben. Dat motiveert gevers om in actie te komen. En vertel wat je met het geld van plan bent als je meer of minder ophaalt dan je bedrag. Ook dat schept vertrouwen.

Visuele middelen zoals een thermometer of een mijlpalenkaart motiveren donateurs om te geven. Het is fijn voor mensen om te zien dat je al zo ver bent, maar nog een beetje te gaan hebt. En wees ook transparant. Verander je halverwege je doel, leg dan uit waarom. Zo behoud je vertrouwen en toon je betrokkenheid.

3. Betrek je achterban bij je project

Denk niet alleen aan je eigen achterban, maar ook aan die van je vrijwilligers, ambassadeurs en donateurs. Vraag hen te helpen met jouw campagne delen via WhatsApp, social media of e-mail.

Maak vooraf een communicatieplan. Wie vraagt wat aan wie, wanneer, via welke kanalen. Hoe concreter je daarmee aan de slag gaat, hoe makkelijker mensen kunnen meehelpen.

Handig is ook om hen van te voren te voorzien van teksten. Een kort berichtje met een link van de campagne een beeld en een duidelijke call to action maakt de drempel om te delen veel lager. En denk ook aan momenten buiten de lancering, zoals een wij zijn halverwege update of een laatste dag herinnering. Juist die ‘timing’ kan net het verschil maken in jouw laatste zetje naar het einddoel.

4. Blijf communiceren over je campagne

Een veelgemaakte fout tijdens bij crowdfundingprojecten is dat communicatie vaak stopt nadat een campagne is gelanceerd. Zonde! Na de lancering van een campagne wil je juist regelmatig, informeel en open een update delen, samen met je donateurs mijlpalen vieren of je donateurs bedanken. Op deze manier is jouw betrokken doelgroep nog steeds betrokken bij het project en kun je gemakkelijker nieuwe donateurs aantrekken.

Een blog na 10 dagen, een bericht met een bedankje voor alle steun op LinkedIn, een update over de voortgang van de campagne en het nieuwe doel, je houdt het verhaal en je campagne levend. Bovendien krijgen je donateurs het gevoel dat hun steun gezien wordt, en daardoor is de kans groter dat zij de campagne ook met vrienden delen en nogmaals doneren.

Het hoeft niet perfect te zijn. Juist het delen van dat ene spontane en wellicht wat knullige bericht via Instagram of LinkedIn kan er voor zorgen dat je bereik ineens groeit. Durf ook je missers te delen. Eerlijkheid is krachtig, en je ‘fans’ waarderen dit. 

5. Gebruik de juiste tools

Naast een goed verhaal en strategie is het gebruik maken van de juiste tools essentieel. WhyDonate biedt een gebruiksvriendelijk platform waarmee maatschappelijke doelen campagnes kunnen opzetten.

Ze bieden de volgende diensten aan:

  • Crowdfunding campagne met begeleiding – van opzet tot en met eindrapportage.

  • Donatieformulieren die je eenvoudig op je eigen site plaatst – waardoor je ook buiten een campagneperiode donaties kunt ontvangen.

  • Acties van derden, waarbij supporters zelf een inzamelactie kunnen starten voor jouw doel – denk aan verjaardagsacties, sportevents of inzamelacties op scholen. 

Voor organisaties zonder groot marketingteam is dit een uitkomst: alles is gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en afgestemd op maatschappelijke impact. Bovendien zijn er geen technische vaardigheden nodig, je kunt snel starten en gemakkelijk aanpassen.

6. Begeleiding maakt het verschil

Wat ons aanspreekt in WhyDonate is hun persoonlijke begeleiding. Ze denken mee over strategie, geven inhoudelijke tips, en zorgen dat je campagne technisch goed staat. Zo hoeven organisaties het niet allemaal zelf uit te zoeken, en dat maakt het verschil.

Voor veel stichtingen is fondsenwerving een bijtaak, geen kernactiviteit. Dan is het fijn als je kunt terugvallen op mensen die snappen hoe online campagnes werken. Denk aan advies over donatiepsychologie, het juiste moment om te lanceren of het formuleren van een sterke call-to-action. Zo vergroot je niet alleen de opbrengst, maar ook je leerproces.

Inspirerende goede doelen acties

Op het moment worden hele mooie acties opgezet naar aanleiding van de samenwerking tussen De Nieuwe Gevers en WhyDonate. Een paar voorbeelden:

  • Climate Connection - Zij linken klimaatactie aan educatie en activisme. Deze campagne laat op een goede manier zien dat het nu echt anders moet en vertelt dit op een krachtige manier met de cijfers.

  • Toe to Heart - Ondersteund kwetsbare kinderen over de hele wereld, met name op het gebied van onderwijs, persoonlijke ontwikkeling en welzijn.

  • Boost Productions - Laat op een goede manier zien dat kunst en maatschappelijke relevantie hand in hand gaan en ook nog eens een breed publiek aanspreken.

Wat valt op bij deze campagnes? Zij spreken een duidelijke, menselijke taal. Zij zetten prachtige beelden in en doen dit met een duidelijk doel. Het allerbelangrijkste: deze inzamelacties betrekken hun publiek actief bij de campagne.

 

Waarom wij met WhyDonate samenwerken

Bij De Nieuwe Gevers geloven we enorm in samenwerking. Wij matchen je met vrijwilligers die jouw boodschap verduidelijken en aantrekkelijk maken. WhyDonate zorgt dat jouw verhaal resulteert in fondsen voor jouw organisatie.

Door onze krachten te bundelen kunnen we maatschappelijke organisaties nóg beter ondersteunen: van branding tot funding, van strategie tot uitvoering. Deze samenwerking zorgt ervoor dat jij niet alleen een goed verhaal hebt, maar ook de middelen om het waar te maken.

Ben jij er klaar voor?

Wil jij ook aan de slag met online fondsenwerving? Maak een project aan op je Nieuwe Gevers account en wie weet werk je binnenkort aan een ijzersterke campagne samen met het team van WhyDonate.

Gerelateerde artikelen

Meld je ook aan