Wat is Content Marketing?
Geschreven door Clara van De Nieuwe Gevers | 15 september 2021
Content Marketing, misschien heb je er wel eens van gehoord. Misschien ook niet. Maar je hebt er in ieder geval interesse in, want je leest deze blog ;). Lekker bezig! Content Marketing kan namelijk een waardevolle aanpak zijn, ook voor non profit organisaties of goede doelen. Benieuwd hoe deze vork in de steel zit? Lees deze blog en ontdek hoe jij Content Marketing in kan zetten. Spoiler: het gaat allemaal om boeien, binden en behouden.
Wat. Is. Het.
Laten we beginnen met een definitie. En niet zomaar een definitie, maar de definitie van het Content Marketing Institute:
Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.
Vrij vertaald: Content Marketing is een strategische manier van marketing en draait om het creëren en inzetten van waardevolle, relevante en consistente content. Het doel is om een bepaalde doelgroep aan te trekken, aan te spreken en uiteindelijk aan je te binden. Wat deze binding inhoud, hangt ervan af wat je als organisatie doet. Een voorbeeld is binding in de vorm van (structurele) donaties. Dit maakt Content Marketing daarmee ook heel interessant voor maatschappelijke initiatieven, goede doelen en non profit organisaties.
Concreet houdt Content Marketing in dat jij content creëert en inzet, waar jouw doelgroep blij van wordt. Wat is Content? Informatie. Daarbij kun je denken aan blogs, maar bijvoorbeeld ook aan infographics of video’s. Welke vorm jij kiest hangt af van de doelgroep die je wilt aanspreken. Je content kan verschillende doelen hebben: informeren (over wat jouw organisatie doet), vermaken (leuk/interessant om te weten), overtuigen (dat jouw werk relevant is, en jouw organisatie moet blijven bestaan), enthousiasmeren (door emotie aan te spreken) aanzetten tot actie (oproepen tot donaties) enzovoort enzovoort.
Door Content, in verschillende vormen en met verschillende doelen, in te zetten kun je je doelgroep naar de volgende fase van hun “customer journey” brengen. Of, relevanter voor veel non profit organisaties, van hun “donor journey”.
Boeien. Binden. Behouden.
Donor journey? Donor journey. Dit houdt in dat iemand niet zomaar donateur wordt (jammer, maar helaas) maar dat die persoon eerst een “weg” aflegt tot hij/zij wel op dat punt is. Op die weg komt iemand komt op verschillende momenten met jou en je non profit organisatie in contact, en zo wordt iemand stap voor stap "warm" gemaakt om jullie te helpen. Met elk contactmomentje maak je iemand als het ware enthousiaster, en zo kun je uiteindelijk iemand aan je non profit organisatie binden.
Op deze weg gaat iemand door verschillende fases: bewustwording, interesse, activatie, connectie en ambassadeurschap. Dit gaat niet 100% altijd op, maar geeft wel een globale "route" aan.
Voordat iemand zich aan je non profit organisatie bindt, of een donatie doet, moet hij/zij je organisatie natuurlijk wel kennen. Fase 1. En interesse krijgen in wat je doet. Fase 2. Als hij/zij zich verdiept in je organisatie en werk, en dit spreekt aan, kan de persoon over gaan op actie. Bijvoorbeeld jullie Social Media berichten delen. Of zich inschrijven op jullie nieuwsbrief. Fase 3. Zo gaat deze persoon een connectie aan met jullie organisatie. Fase 4. En in een nog later stadium zal deze persoon misschien een donatie doen, om zelf bij te dragen aan jullie organisatie. Fase 5. Of op een andere manier actie voor jullie voeren. En Voilà, je hebt iemand aan je organisatie gebonden!
Content Marketing speelt hier een belangrijke rol bij. Voorbeeld: persoon A bezoekt jullie website. Als daar mooie, relevante content op staat zorg je voor bewustwording (van jullie bestaan en relevantie van jullie werk) en mogelijk interesse (om meer hierover te weten te komen) of zelfs activatie (om bijvoorbeeld maandelijks op de hoogte te blijven). Vandaar kan connectie en ambassadeurschap ontstaan. Klinkt logisch, toch?
Voorbeelden.
Okay en nu concreet. We kennen allemaal Albert Heijn. En hun tijdschrift Allerhande: leuke opmaak, lekkere receptjes. Of de Albert Heijn app. Veel mensen kijken hier als ze zonder kook-inspiratie zitten. Dat je uiteindelijk ook de benodigde ingrediënten bij Albert Heijn koopt is dan mooi meegenomen. Dat hadden de schrijvers van Allerhande vast ook al bedacht ;). Zo leidt content ter informatie & inspiratie uiteindelijk tot de gewenste actie: conversie.
Non profit organisaties en goede doelen doen dit ook, op allerlei manieren & kanalen. Zie de onderstaande voorbeelden. Wie bijvoorbeeld informatie zoekt over "zout eten" komt op een informerend artikeltje van de Hartstichting. Teveel zout is namelijk niet goed voor je gezondheid. En al helemaal niet voor je hart. Zo legt de Hartstichting makkelijk een linkje tussen de zoekopdracht, via relevante en interessant content, naar hun eigen werk. Om zo mensen bewust te maken, te informeren en om een connectie aan te gaan. En wie weet, misschien komt er zelfs een actie, zoals een donatie, uit voort.
Sommige non profit organisaties of goede doelen zetten advertenties in. Wie zoekt op "vegan recepten" krijgt als één van de eerste hits de recepten van Stichting Even Geen Vlees te zien. De stichting voldoet aan de behoefte van degene die zoekt, door relevante, makkelijke recepten aan te bieden. Informatie, inspiratie, connectie!
Just Diggit biedt website bezoekers toffe films & documentaires. Niet direct noodzakelijk om aan hun missie (De aarde afkoelen door Afrika te vergroenen) te werken. Maar wie de films bekijken wordt bewust, geïnformeerd, enthousiast. En misschien zelfs betrokken of gemotiveerd om in actie te komen.
En laatste voorbeeldje, inspiratieplatform MaatschapWij, ontwikkelt inspirerende (Whats in a name ;)?) YouTubereeksen en filmpjes, waarin kijkers in contact worden gebracht met initiatieven die passen bij de focus van MaatschapWij: gericht op een socialer, vitaler en duurzamer Nederland.
Voordelen.
Door relevante content kun je je doelgroep dus boeien, binden en behouden. Jij biedt iets wat je doelgroep graag leest of bekijkt. Zo kom je niet over als reclame of spam, maar onderscheid je je en ben je een waardevolle bron. En je doelgroep waardeert dit. Ga maar bij jezelf na, welke website zou jij liever bezoeken? Een website waar bijna niks op staat, in kleine lettertjes zonder afbeeldingen, droog qua structuur en niet echt interessant? Of een website die er fris en professioneel uitziet, met een overzichtelijke blogpagina met prikkelende informatie, foto’s en afbeeldingen ter ondersteuning en een video over wat de organisatie bereikt heeft? Welke pagina zou je nog eens bezoeken, om meer te weten te komen? Welke organisatie spreekt je meer aan? Waar zou jij je eerder inschrijven op een nieuwsbrief, of bijvoorbeeld een donatie doen? En welke pagina zou je doorsturen naar je vrienden, omdat daar een interessant artikel te lezen of downloaden is?
Precies.
Hoe start je met Content Marketing?
Stap 1. Relevante Content begint allemaal met je doelgroep: wat wil je doelgroep lezen/zien/weten? Ga eens na; wat weet je eigenlijk van je doelgroep? Wat zijn hun kenmerken en eigenschappen en daarmee: wat is relevante en waardevolle content voor hen? Zet deze kenmerken eens op een rijtje: leeftijd, beroep, interesse, woonsituatie enz. En qua behoefte: visuele communicatie, of eerder tekst? Waar zoekt deze doelgroep bijvoorbeeld naar informatie? En wat hopen ze te vinden? Verplaats je echt in je doelgroep, misschien kun je zelfs een interviewtje houden met iemand uit je doelgroep om zo een nóg beter beeld te krijgen.
Stap 2 is dan natuurlijk de Content zelf (open deur ;)). Hiervoor geldt: hoe diverser hoe beter, maar wel steeds relevant! We bedoelen divers qua vorm, maar ook qua doel en inhoud. Ga bijvoorbeeld aan de slag met een copywriter om informerende teksten te schrijven, over wat jouw non profit organisatie doet. Laat een videograaf mooie filmpjes maken over de groep die jullie helpen, of schakel een Designer in om strakke afbeeldingen& infographics te maken over de impact die jullie maken. Sommige mensen lezen graag, anderen kijken liever naar beeld. En sommige mensen zitten nog in de bewustwordingsfase, anderen al in de activatiefase. Door verschillende content aan te bieden heb je voor ieder wat wils.
Stap 3 gaat over één specifiek aspect uit de definitie die we eerder gaven: consistentie. Blijf up to date en voeg steeds consistent nieuwe, relevante Content toe. Anders raken mensen “uitgelezen” en is er geen reden meer om terug te komen. Saai! Jij wilt je doelgroep behouden, dus zorg dat je ze geboeid houdt door een wekelijkse blog met nieuwtjes, een maandelijkse nieuwsbrief met updates en publiceer tussentijdse ontwikkelingen vast op je Socials/website. Content Marketing is daarom nooit “af”, het is een activiteit die je continu doorvoert.
Hulp nodig?
Ben jij nou helemaal enthousiast geworden over Content Marketing, en wil je zelf voor je non profit organisatie hiermee aan de slag? Wij hebben een aantal projecten die je lekker op weg kunnen helpen:
- Laat een professional je doelgroep in kaart brengen. Zo maak jij vervolgens zelf makkelijk super relevante content!
- Heb je de slag te pakken, en wil je nóg meer grip op je doelgroep? Misschien zijn persona’s wel precies wat jij zoekt.
- Kennissessie Content Marketing. Voor iedereen die nog meer wil weten over dit onderwerp.
- Hulp nodig bij het formuleren van een Contentstrategie? In een aantal sessies ga jij met een professional aan de slag om een fundament te leggen.
- Dan kun je los: kies jij voor webteksten, een whitepaper of blogs? Het kan allemaal.
Op een andere manier aan de slag met Content Marketing? Neem contact met ons op en we kijken graag met je mee: team@denieuwegevers.nl