Projects

De 5 meest gekozen projecten. En waarom jij deze ook wilt doen.

Geschreven door Clara van De Nieuwe Gevers | 13 augustus 2021

Of je nu net nieuw bent aangesloten bij De Nieuwe Gevers, of al een tijdje onderdeel uitmaakt van het netwerk: leuk dat je deze blog leest ter inspiratie! Want dat is wat je in deze blog kunt vinden, inspiratie. Over welke 5 projecten nou vaak door andere non profit organisaties/goede doelen worden gekozen, en waarom. Zodat je niet zelf het hele wiel hoeft uit te vinden. Rolt net zo makkelijk.

 

Sneak previewtje: het gaat om de volgende projecten

  • Marketing strategie
  • Design Marketing Materials
  • UX Design
  • Copywriting webteksten
  • Creatief campagne concept

1. Marketing- en communicatie strategie.

Of je nou een goed doel bent, een stichting of een ander maatschappelijk non profit initiatief: je wilt impact maken. Hoe timmer je aan de weg daar naar toe? Dat is waar een goede marketing en communicatie strategie in beeld komen. Een strategie geeft richting en legt het fundament waar jij op kunt bouwen.

“Nonprofit marketing is the use of marketing tactics and strategies to amplify an organization's cause and mission, solicit donations, and attract volunteers and supporters” - Hubspot

Waarschijnlijk doe je nu al verschillende (losse) marketing en communicatie activiteiten. Heb je bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief, om je achterban op de hoogte te houden van je werk en ontwikkelingen? Non profit marketing. Een campagne om meer donateurs aan je te binden? Non profit marketing. Een blog, waarmee je nieuwe vrijwilligers probeert te werven? Non profit marketing.

Met een strategie die al deze activiteiten verbindt kun je je organisatie naar het volgende level tillen.

Waarom?

In een Marketing Strategie bepaal je de koers van je (non profit) organisatie. Wie een marketing strategie heeft, heeft doelen en een richting waar de organisatie naar toe beweegt.  Waar staan jullie nu, en waar wil je naar toe? Wat ga je (korte-termijn) doen om daar (lange termijn) te komen? Waardoor onderscheiden jullie je van andere organisaties? Dit alles staat in je marketing strategie.

Een marketing strategie geeft daarmee sturing en zorgt ervoor dat intern alle neuzen dezelfde kant op staan. Als team werk je prettig samen omdat je ziet wat “het grotere plaatje” is. En keuzes worden makkelijker, omdat je door je strategie houvast hebt.

Je communicatiestrategie geeft vervolgens invulling aan alle communicatie die jij gaat inzetten in de uitvoer van je marketing strategie. Deze twee samen zijn een sterk duo, twee handen op één buik. In je communicatie strategie maak je concreet wat de boodschap is die je communiceert, naar welke doelgroepen en via welke kanalen. Wat is je toon hierin, en welk beeld wil je afgeven over je organisatie?

Als je dit helder hebt kun je alle communicatie hierop afstemmen. Zo wordt het makkelijker om een nieuwsbrief te schrijven of een Post op je Socials te delen, die je organisatie verder helpen naar de gestelde (marketing) doelen. Je kunt in je communicatie steeds je strategie erbij pakken en als richtlijn gebruiken. Alle teamleden kunnen hiermee op dezelfde manier communiceren. Zo kom je herkenbaar en professioneel over.

Klinkt aantrekkelijk. In een aantal sessies met een professional jullie marketing strategie kristalhelder formuleren? Of de puntjes op de i zetten voor een gedegen communicatiestrategie? Let's go!

non profit marketing en communicatie strategie opstellen.

2. Design Marketing Materials.

Als je strategie staat wil je natuurlijk lekker van start gaan: hop, de wijde wereld in en iedereen vertellen wat jullie doen! Hoe? Door de inzet van Marketing Materials.

Marketing Materials zijn eigenlijk alle communicatie uitingen die je inzet in je marketing naar je doelgroep toe. Denk aan flyers, posters, brochures. Maar denk ook aan Banners, T-shirts en billboards. Welk materiaal het beste is hangt helemaal af van waar je dit materiaal inzet en hoe je doelgroep eruit ziet. In sommige situaties zal een flyer perfect zijn, maar in andere situaties doet een poster het beter. Beide hebben een ander doel: met een poster kun je snel en overzichtelijk je boodschap communiceren, met een flyer kun je meer de diepte in gaan met (achtergrond) informatie. Kies een Marketing Material dat past bij het doel en setting waar je deze in gaat zetten.

De vormgeving van je Marketing Materials draagt direct bij aan het beeld dat mensen van je (non profit) organisatie krijgen. Met mooie materialen kom je professioneel over, mensen gaan je "merk" herkennen en schatten jou als organisatie op waarde. Mooie materialen dragen er zo aan bij dat jij je inhoud en missie goed over kan brengen en mensen meekrijgt in je werk. Heel belangrijk voor goede doelen!

Een flyer, die veel te vol staat met informatie, en flets op dun papier gedrukt is? Jammer, gemiste kans. Een flyer, die qua stijl aansluit op de rest van je organisatie en mooi, overzichtelijk is opgemaakt? Daar worden we blij van. En je doelgroep ook!

Lekker aan de slag met de Materials? Zie hier alle projecten.

3. UX Design (een gebruiksvriendelijke website).

UX staat voor “User Experience” en richt zich op de ervaring van de “gebruiker” of bezoeker met jouw website. Een goed UX Design staat gelijk aan een gebruiksvriendelijke website. Het gaat om de interactie tussen mens en website: verloopt deze makkelijk, overzichtelijk en soepel? In andere woorden: kunnen websitebezoekers makkelijk hun weg vinden op je website? Zit je website logisch in elkaar en staat informatie daar waar de bezoeker deze verwacht? Een goed UX Design draagt er zo aan bij dat mensen je website als prettig ervaren.

UX speelt op verschillende “niveaus” van je website. Hoog-over: hoe sluiten verschillende pagina’s op elkaar aan, hoe klikt een bezoeker door je website heen? Dit noemen we de User Flow. Een User Flow kan er als volgt uit zien: een bezoeker komt op je homepage, klikt in het menu op “Blogs”, klikt in een blog op een linkje naar een recent gepubliceerd nieuwsartikel en klikt vanuit daar op de donatieknop.

Waar die donatieknop precies staat is ook onderdeel van je UX Design: is het logischer om die knop rechtsboven of linksonder in beeld te laten zien? En moet die knop dan groot en geel zijn, of subtiel en blauw? Allemaal vragen waar een UX’er zijn hoofd over breekt. Met het doel om je website zo goed mogelijk te laten aansluiten op de wensen en verwachtingen van je bezoeker, zodat je website hen een plezierige “ervaring” biedt.

Aan de slag met UX design.

Voordelen van een goed UX Design.

Het oog wil ook wat. Maar een goed UX Design levert behalve esthetische ook praktische voordelen. Bezoekers zijn tevreden omdat ze kunnen vinden wat ze zoeken. Bezoekers zullen, door deze positieve ervaring, je website nog een keer bezoeken. En je website wordt makkelijker gevonden door zoekmachines. Kortom: jij krijgt de kans om meer mensen een positief beeld te geven van je organisatie. En meer mensen bij je goede doelen missie te betrekken.

Aan de slag met UX? Laat een adviesrapport uitbrengen over je huidige UX of laat een nieuw design ontwikkelen.

4. Copywritring websteksten.

Met een goed UX Design richt je je dus op de gebruiksvriendelijkheid van je website, de structuur en de interface. Maar daarmee alleen heb je nog geen goede website. Al die mooie, gestructureerde pagina’s moeten natuurlijk ook gevuld worden: met jouw inhoud. Een goede website is namelijk cruciaal voor iedere organisatie: 90% van alle mensen kijkt als eerste hier als ze op zoek zijn naar informatie over een organisatie.

Jij wilt al deze mensen natuurlijk een goed beeld geven van jouw non profit organisatie: wat jullie doen, waarom jullie dit doen, hoe en hoe jullie team eruit ziet. En liefst wil je mensen vertellen wat zij kunnen doen om jullie bij je missie te helpen. Hoe? Door goede webteksten. Geschreven door een SEO-Copywriter.

SEO teksten.

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie: hoe goed is jouw website vindbaar door zoekmachines? Er zit namelijk een hele techniek achter, en er zijn manieren hoe jij de Googles, Bings of Ecosias een handje kan helpen. Om voor bezoekers de best passende zoekresultaten te tonen scannen zoekmachines namelijk webpagina’s. Door wat zij hier tegenkomen “weten” zij waar de pagina over gaat, en bij welke ingetypte zoekwoorden zij deze pagina kunnen tonen. Hoe makkelijker jij het voor hen maakt om jouw pagina te lezen, des te eerder, en vaker, zij jouw pagina zullen tonen. En dat is wat je wil voor jouw non profit organisatie, dat jouw pagina hoog staat in de zoekresultaten. Website 5 op zoekpagina 1 wordt namelijk echt wel vaker bezocht dan website 14 op zoekpagina 36. Tenzij iemand wel héél grondig zoekt. Maar ja, hoe vaak gebeurt dat ;)?

Een SEO-Copywriter is de professional die Google hier een handje bij kan helpen. Door jouw teksten niet alleen lekker leesbaar te maken voor je bezoekers maar ook voor de zoekmachine. Zoekmachines hebben namelijk voorkeuren: de woorden waar je op gevonden wilt worden moeten vaak in de tekst voorkomen. En in de titel van de tekst. En in de meta-description. Tussenkopjes helpen ook. En zo zijn er nog een heel aantal zaken waar je op kunt letten. Klinkt ingewikkeld? Met het project copywriting webteksten heb jij je SEO zo op orde.

 

Een copywriter schrijft SEO teksten.

5. Creatief campagne concept

Veel organisaties en goede doelen willen graag een campagne voeren. Om meer algemene naamsbekendheid te realiseren bijvoorbeeld, of meer donateurs te vinden. Of om iets nieuws te lanceren: een nieuwe website, of om een nieuwe samenwerking met een andere non profit bekend te maken. Wat het doel ook is: een campagne geeft je communicatie een boost.

Geen campagne zonder een creatief concept. Dit concept is het begin; het uitgewerkte idee achter de campagne. Dit idee wordt vervolgens vertaald naar communicatie uitingen. Een concept kan bijvoorbeeld een slogan zijn, waarin je je boodschap in 1 zin samenbrengt. Vervolgens ontwikkel je voor de campagne een logo en verschillende posters hieromheen. Het concept is als het ware de kapstok waar je de campagne aan op hangt.

Dus: wil jij een toffe campagne lanceren, waarin je echt een boost geeft aan je organisatie, maar weet je nog niet goed hoe? Een sterk creatief concept is je antwoord. Een creatieve concepter kan jou helpen om je campagne ijzersterk op te tuigen. Samen kunnen jullie van scratch een idee ontwikkelen, of voortbouwen op ideeën of richtingen die jullie al hebben.

En de daadwerkelijke uitvoer van je campagne? Die kan ook via ons. Lekker makkelijk.

 

Zo, dat was de dagelijkse dosis inspiratie weer. Nu ken je de top 5 meest gekozen projecten. Maar niet getreurd, voor wie meer wil wijzen we je graag door naar onze menukaart. Daar zie je alle 125+ projecten waar je uit kunt kiezen. Kun je weer even mee vooruit denk we.

 

Meld je ook aan