Vitor Avila M56paiehc34 Unsplash

Klantonderzoek vleeseetpatroon

Project details

💒 Green Food Lab

🛠️ Onderzoek

⏱️ 16-32 uur in totaal

🗓️ Verspreid over 2-5 weken

💻 Op locatie en/of vanaf huis

Organisatie in het kort

De Week Zonder Vlees is een jaarlijks terugkerende campagne die heel Nederland laat zien hoe gemakkelijk en lekker geen vlees eten is. Samen vinden wij dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Daarom willen we een flexitarisch eetpatroon promoten, waarbij vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten.

  • Duurzaamheid, natuur en milieu

Profiel vrijwilliger

Een professional die een kwalitatief onderzoek kan uitvoeren naar het vleeseetpatroon van een deel van ons klantbestand en de conclusie/inzichten kan vertalen naar een beknopt verslag. Benodigd: ervaring met kwalitatief onderzoek zoals; interviews of focusgroepen.

Start: We kunnen en willen direct aan de slag met dit project.

Door deelnemers aan de Week Zonder Vlees op te onderzoeken, kunnen we onze campagne optimaliseren waardoor we nog meer mensen kunnen overtuigen het vlees te laten staan.
Geschreven door Kim Zoon van Green Food Lab

Project­omschrijving

Waarom we dit project starten?

Deelnemers aan de Week Zonder Vlees ontvangen van ons elk jaar een digitale enquête over hun deelname, ongeveer een half jaar nadat de Week Zonder Vlees heeft plaatsgevonden. Hierdoor krijgen we meer inzicht in de manier waarop de Week Zonder Vlees deelnemers bereikt en inspireert. We zouden graag meer diepgaand inzicht via interviews willen krijgen in wat deelnemers beweegt om minder vlees te eten. Wat zijn de barrières, en wat zijn goede manieren om deelnemers te stimuleren?

Wat hebben we nodig?

  • Interviews met een klein aantal deelnemers afnemen van De Week Zonder Vlees (focusgroep is een optie).
  • Het opstellen van de vragen voor het interview.
  • Een verslag maken na de interviews met de opgedane conclusies.

Wat hebben we al?

  • Deelnemers voor het interview (klantenbestand).
Green Food Lab
Green Food Lab
Entrepotdok 57A
1018AD Amsterdam
Green Food Lab
Kim Zoon
Kim Zoon

Wie ga jij helpen?

Wat doen ze

De Nationale Week Zonder Vlees wil consumenten op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Wij geloven dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is en wil daarom een meer flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten, promoten.

Waar ze trots op zijn

  • In 2021 heeft 1 op de 8 Nederlanders (12%) meegedaan aan de Week Zonder Vlees, dit komt neer op 1,7 miljoen mensen!
  • 79% van de Nederlanders die meededen aan de Week Zonder Vlees, is van plan om structureel minder vlees te blijven eten en 12% zegt nooit meer vlees te gaan eten.
  • De Nederlanders die meededen aan de Week Zonder Vlees, aten gemiddeld 4,4 dagen vleesvrij die week.
  • De verkoop van vleesvervangers steeg met 154% tijdens de afgelopen editie van de Week Zonder Vlees.
  • Deelnemers aan vorige edities eten ook veelal minder (75%) of geen (10%) vlees dan voor hun deelname.
  • In samenwerking met cateraars vinden diverse bedrijven, universiteiten en pompstations door heel Nederland tijdens deze week een vergroot vegetarisch aanbod in hun restaurants en kantines.