d7de85d3-2d09-469a-b68e-e055a51163d1

Branding testen met respondenten

Project details

💒 Green Food Lab

🛠️ Onderzoek

⏱️ 6-12 uur in totaal

🗓️ Verspreid over 2-5 weken

💻 Op locatie en/of vanaf huis

Organisatie in het kort

De Week Zonder Vlees is een jaarlijks terugkerende campagne die heel Nederland laat zien hoe gemakkelijk en lekker geen vlees eten is. Samen vinden wij dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Daarom willen we een flexitarisch eetpatroon promoten, waarbij vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten.

  • Duurzaamheid, natuur en milieu

Profiel vrijwilliger

Een onderzoeker of merkstrateeg die ons kan helpen met het valideren van onze nieuwe identiteit & branding. Pre: ervaring met merkdenken en onderzoek afnemen.

Start: We kunnen en willen direct aan de slag met dit project.

Met jouw expertise kunnen we ervoor zorgen dat de Week Zonder Vlees in 2022 nog meer impact krijgt dan in voorgaande jaren.
Geschreven door Kim Zoon van Green Food Lab

Project­omschrijving

Waarom we dit project starten?

Maart 2022 vindt de vijfde editie plaats van de Week Zonder Vlees. Wij hebben daarom de identiteit aan een rebranding onderworpen. Wij zoeken iemand die ons kan helpen op kwalitatieve wijze te toetsen of de rebranding positief wordt ontvangen door het publiek. Is het duidelijk, levert het geen vragen of rare associaties op en voor welke versie (er zijn er twee) moeten we kiezen? Wij missen de persoon die de specifieke vaardigheden heeft om een kwalitatief onderzoek uit te voeren en hier de juiste conclusies en aanbevelingen uit te halen. Zet jij je skills voor ons in?

Wat hebben we nodig?

  • Het testen van onze rebranding in de vorm van kwalitatief onderzoek met het publiek. (interviews of focusgroep)
  • Hulp bij het opzetten van het onderzoek zoals: vragenlijst, respondentenlijst, inhoudelijke vragen & planning.
  • De conclusie en aanbeveling vanuit dit onderzoek aan ons terug koppelen in een beknopt verslag.

Wat hebben we al?

  • We hebben de rebranding, en kunnen dus direct beginnen.
  • We hebben eventueel ook een brede database van deelnemers van vorige edities van de Week Zonder Vlees, waar deelnemers aan het onderzoek uit geput kunnen worden.
Green Food Lab
Green Food Lab
Entrepotdok 57A
1018AD Amsterdam
Green Food Lab
Kim Zoon
Kim Zoon

Wie ga jij helpen?

Wat doen ze

De Nationale Week Zonder Vlees wil consumenten op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Wij geloven dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is en wil daarom een meer flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten, promoten.

Waar ze trots op zijn

  • In 2021 heeft 1 op de 8 Nederlanders (12%) meegedaan aan de Week Zonder Vlees, dit komt neer op 1,7 miljoen mensen!
  • 79% van de Nederlanders die meededen aan de Week Zonder Vlees, is van plan om structureel minder vlees te blijven eten en 12% zegt nooit meer vlees te gaan eten.
  • De Nederlanders die meededen aan de Week Zonder Vlees, aten gemiddeld 4,4 dagen vleesvrij die week.
  • De verkoop van vleesvervangers steeg met 154% tijdens de afgelopen editie van de Week Zonder Vlees.
  • Deelnemers aan vorige edities eten ook veelal minder (75%) of geen (10%) vlees dan voor hun deelname.
  • In samenwerking met cateraars vinden diverse bedrijven, universiteiten en pompstations door heel Nederland tijdens deze week een vergroot vegetarisch aanbod in hun restaurants en kantines.