Group 1000007191

Investeren in natuurherstel met Sumthing

Ons interview met oprichter Gijs

Geschreven door Demi Brommer | 24 juni 2024

Stel je voor dat we overgaan naar een regeneratieve economie, waarin jouw positieve impact groter is dan je negatieve impact. Hoe kan jouw bedrijf hier op een passende manier aan bijdragen? Dit is de uitdaging die Sumthing aan jou voorlegt.

We spraken met Gijs Schuringa, een van de oprichters, die ons meeneemt in hun reis en visie. Laten we beginnen met een voorstelrondje.

Wie ben jij en wat is Sumthing?

Ik ben Gijs Schuringa, 32 jaar en een van de drie oprichters van Sumthing. Samen met Mike, een goede vriend van de middelbare school, en Guido, een vriend uit Mike’s voetbalteam, zijn we tweeënhalf jaar geleden begonnen met Sumthing. 

Ons doel is om natuurherstelprojecten te digitaliseren en een platform te bieden waar donateurs precies kunnen zien wat er met hun geld gebeurt.

Founders Sumthing

Hoe het allemaal begon

Het idee voor Sumthing ontstond toen Mike bij Deloitte Digital werkte, waar hij digitale platformen bouwde voor banken en verzekeraars. Op een gegeven moment ging hij naar een verjaardag van een vriend die zei:
“Ik hoef geen cadeaus, plant maar een boom en kom gezellig een stukje taart eten.” 

Mike ging online een boom planten en kreeg direct een certificaat. Hoewel dit een mooie bevestiging was, voelde het meer als een ontvangstbevestiging dat mijn geld goed was ontvangen dan bewijs dat het goed was uitgegeven en er een boom was geplant. Mike vroeg zich af waarom de customer journey voor iets zo belangrijk als natuurherstel zo slecht was, terwijl je als je een pizza bestelt, dit tot op de minuut kunt volgen.

Dit leidde tot het idee om een digitaal platform te ontwikkelen dat natuurherstelprojecten digitaliseert. We verbinden deze projecten met donateurs, zowel bedrijven als individuen, en geven op bijna transactieniveau inzicht in wat er met hun donatie gebeurt. Van elke euro laten we zien hoe die verandert in een zaadje, dat uitgroeit tot een boom, en uiteindelijk bijdraagt aan het herstel van een bos.

We geloven dat wanneer mensen de tastbare impact van hun bijdrage zien, ze sneller geneigd zijn om erover te praten. Deze trots zorgt ervoor dat ze vaker zullen doneren.

Project door Sumthing

Resultaat van individuele donatie - Sumthing

Wat is jouw persoonlijke motivatie en bijdrage aan Sumthing?

Binnen Sumthing ben ik verantwoordelijk voor de commerciële kant van de operatie, zoals marketing, sales en samenwerkingen. Mijn achtergrond ligt in de tech-wereld, waar het primaire doel altijd was om zo snel mogelijk te groeien en daarna zoveel mogelijk geld te verdienen. Toen Mike met dit idee naar mij toekwam, werd ik meteen enthousiast. Het geeft zoveel meer voldoening om je skills in te zetten voor een groter doel dan alleen geld verdienen.

Vóór Sumthing was ik niet per se de meest klimaatbewuste persoon. Ik vloog veel en at regelmatig rood vlees zonder stil te staan bij de impact daarvan. Door Sumthing ben ik me veel bewuster geworden van mijn ecologische voetafdruk en heb ik mijn levensstijl aangepast. Het inzicht in hoe groot de klus is om de uitstoot van een enkele vlucht te compenseren door natuurherstel heeft me echt veranderd.

Hoe verliep de oprichting van Sumthing?

We hadden alle drie geen ervaring met het oprichten van een start-up of het ophalen van investeringen. In het begin waren we erg bleu en dachten we: “Laten we eerst iets bouwen en dan zien we wel.” We wisten dat een digitaal platform veel volume nodig heeft om rendabel te zijn en dat er investeringen nodig zouden zijn. We hebben onze banen opgezegd en zijn het diepe ingedoken. 

Elke investeerder die we spraken, vroeg: "Wat doe je?" en "Wat is het exit-plan?" Toen dachten we: "Wacht even. We worden nu al richting een exit gemanoeuvreerd, terwijl we hier primair zitten om een grote impact te maken." Voor ons is het doel om echt een bijdrage te leveren aan de uitdaging om drie keer zoveel geld naar natuurprojecten te krijgen.  

Steward-ownership

Toen spraken we iemand die alleen wilde meedoen als het bedrijf steward-owned zou zijn. Omdat dit concept nieuw voor ons was, zijn we vervolgens naar een congres in Berlijn gegaan en ontdekten dat steward-ownership een manier is om de missie van het bedrijf altijd voorop te stellen.

Bij steward-ownership worden winstrecht en stemrecht gescheiden, waardoor de missie altijd voorop staat. Stemrecht ligt bij mensen die de missie steunen, niet bij investeerders. Veel start-ups beginnen met een sterke missie, maar verliezen hun doelen uit het oog zodra extern kapitaal en zeggenschap binnenkomen. Steward-ownership was daarom voor ons erg interessant; het zorgt ervoor dat Sumthing blijft zoals wij het voor ogen hebben.

We wisten misschien eerst niet goed hoe het zou werken, maar we vonden het wel heel vet. En toen kozen we ervoor. Het was best een grappig moment, want we moesten echt met de billen bloot: Zit je hier om impact te maken, of droomde je stiekem toch over een grote exit? 

Gelukkig stonden we daar alle drie hetzelfde in. Daarmee werd steward-ownership een feit.

Wat zijn de successen en mijlpalen waar jullie trots op zijn?

Ik ben enorm trots op de organisaties die we in ons ecosysteem hebben weten te krijgen, en dat in relatief korte tijd. Dit betreft alle aspecten van ons platform. Aan de ene kant zijn er de natuurprojecten waar we mee werken; dit zijn geen huis-tuin-en-keukenprojecten, maar grote namen die het probleem dat wij zagen, herkenden maar zelf niet konden oplossen. 

Veel van deze projecten willen transparant zijn en krijgen geld van mensen om impact te maken, maar ze kunnen niet zomaar een IT-systeem bouwen of kopen. Dat werkt niet. Dus het gaat niet alleen om donateurs die willen weten waar hun geld naartoe gaat, maar ook om projecten die meer transparantie willen. En toch kiezen ze ervoor om met onze kleine start-up samen te werken. Dat vind ik geweldig.

Vorig jaar stonden we voor het tweede jaar op rij als opening keynote op het jaarlijkse klantenevent van Google in de Benelux. Voor 1500 mensen mochten we ons verhaal vertellen. De samenwerking met Google gaat bovendien verder dan alleen doneren; ze bouwen actief mee aan het platform. Dat is zo gaaf.

Wat willen jullie bereiken met Sumthing?

Ons doel is om nature's comeback story waar te maken. Hiermee bedoelen we dat we jaarlijks meer natuur willen herstellen dan er verloren gaat. Dit is een gigantische klus, maar we geloven dat het mogelijk is als we de beweging groot genoeg maken. En als het goed is, wordt dat elk jaar makkelijker.

De meeste organisaties zijn momenteel bezig met het verkleinen van hun negatieve impact op de planeet. De hoeveelheid natuur die jaarlijks verloren gaat, zou daardoor moeten afnemen. Maar wij willen parallel daaraan een zo groot mogelijke tegenbeweging van positieve impact creëren. We kunnen niet wachten totdat iedereen een minimale negatieve impact heeft bereikt en dan pas nadenken over wat we daar tegenover zetten. Daar hebben we gewoon geen tijd voor. 

 Platform overview - Sumthing

De gouden tips van Gijs voor bedrijven om meer impact te maken

Ik denk dat het goed is dat bedrijven nadenken over hoe ze kunnen bijdragen aan een regeneratieve economie, waarin positieve impact de negatieve impact overstijgt. Veel ondernemingen doen dit nu door CO2-certificaten te kopen of willekeurige natuurprojecten te steunen.

Maar als je de waarde voor zowel de planeet als je organisatie wilt maximaliseren, moet je positieve impact maken die past bij jouw merk. Denk bijvoorbeeld aan positieve impact maken in de landen in jouw waardeketen of dichtbij jouw missie. We moeten veel breder kijken dan alleen CO2. Zo kun je je ook inzetten voor koraal en biodiversiteit.

Denk na over wat nodig is en wat bij jouw bedrijf past. Als je op een manier die aansluit bij je merk positieve impact maakt, kun je naast het helpen van de planeet echt waarde creëren voor je bedrijf. Veel organisaties zijn bang voor greenwashing, en terecht. Maar als je op een passende manier positieve impact maakt en daarover communiceert, kun je je merk versterken en waarde creëren.  

Durf dat gewoon te doen. Positieve impact die goed aansluit bij jouw merk is heel waardevol.

Koraalherstel via Sumthing

 Webwinkel die koraalherstel aan individuele orders koppelt - Sumthing

Wil jij Sumthing doen?

Kijk wat bij jou past als merk of persoon. Plant een boom via Sumthing, steek zelf je handen uit de mouwen, werk mee aan een natuurherstelproject of doneer je tijd aan duurzaamheid via een van de vrijwilligersprojecten van De Nieuwe Gevers.

Zo help jij samen met Gijs, Sumthing en 25.000 Nieuwe Gevers om jaarlijks meer natuur te herstellen dan er verloren gaat.

Gerelateerde artikelen

Meld je ook aan